sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

טז . עבירות מוסר מקרי האלימות שתוארו בפרק הקודם היו כרוכים בחלקם גם בעבירות מוסר ; ואולם מקרים רבים הובאו בפני הקאדי , שבהם נתבקש להסיר מיפגע , שיסוד העבירה המוסרית היה רב בו , אפילו דומיננטי . ראשית , היו אלה מקרי שכרות ( שפעמים רבות גררה בעקבותיה חריצת לשון והרמת יד , תעודה מס' . ( 172 בית הדין היה מטיל קנס על תנאי למקרה שיחזור העבריין על מעשהו . כשחזר ונתפס יהודי בשכרותו בפומבי , ועוד בלילה , בשעות שבהן נאסרה תנועת עוברים ושבים ברחובות ירושלים , הוא נעצר על ידי משמר הלילה , והקאדי נתבקש להענישו עונש מרתיע ( תעודה מס' . ( 177 גם מכירת יין למוסלמים היה בה יסוד של פגיעה דתית מבחינות שונות , וכאשר נתפס יהודי שמוצאו מצפת עוסק בכך , הוא גורש מירושלים ( תעודה מס' . ( 180 הגירוש היה הסנקציה הקשה מכול שהופעלה כלפי היהודים בירושלים,- פחות ממנו בחומרה היה עונש המאסר , שהופעל על ידי שלטונות העיר על פי בקשה מפורשת של ראשי הקהילה : כשהתברר , שמעשיו של סוחר תבלינים יהודי בשגעון יסודם ופגיעתם רעה , ביקשו וקיבלו את אישור הקאדי "לאסרו בביתו - - - ולטפל בו עד שתחזור אליו בינתו '' ( תעודה מס' . ( 173 כשמוסלמי נהג בדרך שגעון , התערטל בפומבי בפני נשות הקהילה ואף ניסה לתוקפן שוב נתבקש הקאדי להפעיל את עונש המאסר ; אך משהכחיש הנאשם את הדבר , הסתפק הקאדי בהתראה חוקית כלפיו לחדול מלשבש את חיי היהודים , לעלוב בנשותיהם או להתנכל להם בבית הכנסת "ביום שבת או ביום חמישי או בכל זמן שהוא" ( תעודה מס' . ( 178 קשות מכול לקהילה היו כמובן עבירות הקשורות בנשים . התייחדות גברים אתן , בכל גיל ובכל מצב , נחשבה לעבירה , ובית המשפט פעל כנגדה . כך , למשל , בראשית שנות החמישים הובא מוסלמי בפני הקאדי על ידי הממונה על הסדר בעיר באשמה , שגרר לביתו , בניגוד לרצונה , ילדה יהודייה קטנה שפגש בדרכו , אולם הוא יצא זכאי משלא נמצאה בה כל פגיעה ולמשמע טענתו , כי עשה זאת בתום לב וללא כל כוונת זדון ( תעודה מס' . ( 174 כשנאנסה אשה יהודייה על ידי מוסלמי מירושלים ועל ידי עבדו , פנתה אל הקאדי וביקשה להעניש את האשמים ! אך בהעדר הוכחה בידיה הסתפק בית המשפט ברישום פרטי התביעה , ולא ידוע לנו אם נעשה צדק עמה ( תעודה מס' . ( 179 כשהואשמה אישה יהודייה בהתנהגות מפוקפקת מבחינה מוסרית , היא פנתה לבית הדין והביאה שלושה עדים יהודים שהעידו בפניו , "כי היא אישה צנועה , שאינה עושה מעשים מגונים , דרכיה הגונות וכבודה נקי" ( תעודה מס' . ( 175 וגם כאשר אמור היה הדבר בהתרועעות מפוקפקת של יהודי עשיר מדמשק עם נשים מוסלמיות כל אימת שבא לירושלים , הובא העניין בפני הקאדי לחקירה מדוקדקת , שבעקבותיה ודאי נענשו אותן נשים ( תעודה מס' . ( 176

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help