sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:159

טו . מריבות ואלימות בין יהודים לבין עצמם אלימות מילולית וגופנית היתה נקוטה לא רק ביחסים בין מוסלמים ליהודים , אלא אף בין יהודים לבין עצמם . כאן , כמובן , נעדר לחלוטין המרכיב של אלימות מצד בעלי שררה , שאותה ראינו בפרק הקודם , אולם גם בין יהודים לעתים הדרדרו הדברים לשפל עמוק . פעמים היו אלה קטטות בין נשים : גידופים ומהלומות משני הצדדים , שזכו לעונש של הקאדי על כך , מריבות בין אישה לצרתה שנסתיימו בתקיפה גופנית , לעתים אף עד כדי גרימת הפלה לאחת המתקוטטות ( תעודות מס' . ( 167 , 165 , 161 סוג אחר של אלימות כלפי נשים היה תקיפתן בידי גבר יהודי , ולמרות הכחשותיו של התוקף , הצליחו להביא להרשעתו בבית הדין באמצעות עדים מוסלמים ( תעודה מס' . ( 164 אולם הסוג הרווח ביותר של אלימות בין יהודים היה בין גברים . לעתים היו מעורבים בכך אנשי רשות כמותקפים או בתוקפים ללא כל הצדקה ; יעקב פלאק , זקן היהודים , הותקף והוכה על ידי אחד מבני הקהילה ואף הוכיח את טענתו בבית הדין -,או אותו יהודי , שבמסגרת סכסוך אזרחי עם יהודי אחר שלח אחריו את אחד מחיילי המצודה , אשר תפס אותו בהיותו מחוץ לירושלים , החזירו בכפייה העירה ואף אסר אותו באורח בלתי חוקי ( תעודות מס' . ( 169 , 158 כדי להבטיח תשלום חוב אמיתי , או מדומה , לא נרתע יהודי מלערב את הסובאשי , הממונה על הבטחון והסדר בעיר : הוא התלונן בפניו , כי יהודי אחר גנב חפצים ( ממנו י ) בדמשק וברח ממנה לירושלים ; הקצין העות'מאני הפעיל את סמכותו ואסר את הנתבע , עד אשר נתברר שזוהי עלילת שווא , והמתלונן היהודי קיבל עונש מלקות בשל כך ( תעודה מס' . ( 159 במקרים אחרים היו אלה סכסוכים ישירים בין יהודים לבין עצמם : אלימות מילולית , כלומר קללות נמרצות , היתה קיימת בין יהודים ואף שימשה עילה לתביעות בפני הקאדי ( תעודות מס' . ( 171 , 170 , 162 חמורים הרבה יותר היו מקרי האלימות הגופנית ן היו שהגיעו אל הקאדי באשמת שליפת סכין כנגד אחיהם היהודי , שניצל רק הודות להתערבות יהודים אחרים ( תעודה מס' ;( 160 היו שהוכו בתוך בית הכנסת על ידי בני פלוגתא שלהם , ומשהוכיחו את טענתם , פסק הקאדי לתוקפים עונש מלקות ( תעודה מס' ;( 166 והיו אף מקרים של פציעה גופנית קשה , כאותו יהודי שהיכה במקל בשכונת היהודים יהודי אחר ופצעו בראשו ( תעודה מס' , ( 163 או אחר שפצע את חברו בשוק ( תעודה מס' . ( 168 בכל המקרים הללו היה הצד הנפגע פונה אל בית הדין המוסלמי ומבקש את עזרתו . כדי להוכיח את הטענה היו מביאים עדים יהודים ובמידת האפשר גם עדים מוסלמים , , אשר הוסיפו אמינות לדבריהם וביססו את תביעתם . הקאדי-טיפל בבעיות אלה —

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help