sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

עכשיו [ דעו , כי ] העדה היהודית היא משלמי מס גולגולת כשאר משלמי מס הגולגולת שלי,- אין להתערב [ בענייניהם ] ולהתאנות להם בניגוד לשריעה העתיקה ולקאנון העתיק . אין דעתי נוחה מכך שיעשקו ארם כלשהו ויתאנו לו בימי האושר הסולטאני שלי . מטרת מינויו של שופט ומושל בכל מקום היא לאפשר לתושבים הנמצאים שם בימי הצדק הסולטאני שלי לחיות חיי רווחה . מהי הסיבה , כי לעדת היהודים עושים מעשי עושק מעין אלה , מתאנים להם ועושים להם עוולות ? אחריותכם היא למנוע את העושקים והמתאנים כדוגמה הנ"ל . ציוויתי , כי בהגיע צווי הנאצל , אשר חובה לציית לו , עליכם לנהוג לפיו בעניין זה כראוי . בידקו : [ האם הוגשה ] באותו אופן ובתחומי אחריותכם תביעה כדוגמת ההיא כנגד העדה היהודית , ודונו בתביעה של אלה שתבעו . אל תאפשרו לפעול בניגוד לשריעה , למנהג הנקוט ולקאנון , בטענה 1 " תיכנסו לבית המרחץ עם פעמון , תתכסו בצהוב ואת מתיכם תסלקו [ מקברותיהם . " [ אם יש מישהו מקרב העדה הנזכרת [ של אנשי הרשות ] שהוא בן בליעל העושה זיוף והונאה רבתי והנוהג בדרך זו , אין להסתיר [ זאת .- [ את שמו ותיאורו יחד עם הזיוף שעשו יש לכתוב ולשלוח פטיציה אלי . את נוסח צווי הנאצל הזה תרשמו בספר בית הדין , תפעלו בהתאם לתוכנו ואל תתירו [ לפעול ] בניגוד לו . לאחר העיון השאירו את צווי הזה בידיהם [ של היהודים . [ סימכו על הסימן הנאצל . נרשם בשליש השני של חודש גימאדיא אל אול [ א ] שנת ו ' 96 בעיר חלב . 44 ו איסור לחלוף על פני כנסיית הקבר now , !] בפני מולאנא עמוד התווך של שופטי האסלאם , בחיר מושלי בני האדם , מולאנא אפנדי עבד אל רחמאן , לנצח תהי רוממותו , תבע תפארת [ האנשים ] המצוינים מראד , צובאשי העיר ירושלים הנאצלה , תרבה גדולתו , את עאזר בן אבראהים סוחר האריגים היהודי . בנוסח תביעתו אמר , כי לפני תאריכו [ של מסמך זה ] התחייבה עדת היהודים בירושלים הנאצלה בשבועה בכתב [ כדלהלן [ : והיה כי יחלוף אחד מהיהודים על פני פתח כנסיית הקבר או ייכנס אליה , יהא עליו לשלם למושל מחוז ירושלים הנאצלה , יהא אשר יהא , סכום של 00 ו [ מטבעות ] זהב סולטאני . [ הוא המשיך וטען , [ כי בנשנת ] 962 עמד עאזר הנזכר בפתח כנסיית הקבר ונכנס אליה בעת בואם של [ עולי הרגל ] הקתולים [ ו ] הגרגוריאנים מהספינה לירושלים 4 במקור : "קדים , " שיבוש של המלה "קוים , " שפירושה : נכוחה . 5 על "שריעה- t » kp"i ראה לעיל , תעודה מסי , 40 הערה 6 . 6 במקור . "רעאיא . " וראה לעיל , תעודה מסי , 37 הערה 7 . 4 במקור : "המאיו , " שהוא שיבוש של המלה " המאיון 8 . " במקור : -תרויז , " שהוא שיבוש של המלה "תזויר 4 9 . " ו23- באפריל . 1554 תורגם מתורכית . ו במקור : "גיוחיי . " 2 במקור " -. אל קמאמה , " כלומר כנסיית הקבר הקדוש ( אל קיאמה , ( אשר המוסלמים קוראים לה "אל קמאמה , " שפירושה אשפה , מלשון זלזול . וראה הד , תעודות , עמי 182 והערה . 2 איסור זה היה קיים גם בתקופה הממלוכית , וראה : אי ארסה , "הגבלות על חופש תנועתם של יהודי ירושלים בשלהי ימי הממלוכים ובראשית התקופה העותימאנית , " ב"ז קידר ( עורך , ( פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל"ט , עמי . 213 209 26 3 בנובמבר15- בנובמבר . 1555

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help