sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

לבן או מקווקו רק בבית הכנסת ; כאשר סבבו ברחובות העיר חייבה אותם המצנפת הצהובה , ולא אחרת ( תעודה מס' . ( 146 אולם כיצד נהגו היהודים והיהודיות בלכתם לבית המרחץ , שהרי כאשר הסירו שם את בגדיהם לא נבדלו כלל משאר המשתמשים בשירותיו ? כדי להתגבר על קושי זה נשלח בראשית שנות החמישים צו מאיסתנבול אל המושל והקאדי של ירושלים האוסר להתנכל ליהודים בדרכים שונות , אשר אחת מהן היתה החובה לענוד פעמון לצווארם בעת כניסתם לבית המרחץ . לא ברור אם צו זה בוצע הלכה למעשה , אולם עולה מתוכו דמותו של מנהג , אשר היפלה את היהודים משכניהם המוסלמים לא רק כאשר בגדיהם עליהם , אלא גם לאחר שהסירו אותם ( תעודה מס' . ( 143 הגבלות הלבוש נועדו לציין במפורש את מעמדם הנחות של היהודים . אף על פי ש"ברית עמר" עוסקת הן ביהודים והן בנוצרים , הרי שההקפדה על קיום ההגבלות על היהודים היתה רבה לאין שיעור מאשר לגבי הנוצרים . אף הכניסה אל מקומות תפילה נוצריים או המעבר ליד פתחיהם נאסרו על היהודים באיסור חמור ( תעודה מס' . ( 144 השכנים המוסלמים הקפידו על קיום ההגבלות , כפי שראינו לעיל בתיאור התפילה בבית הכנסת , וכפי שעולה מדיונים משפטיים אחרים ( תעודה מס' . ( 146 אולם היו מקרים שיהודים בחרו מרצונם להדגיש את השוני והייחוד שלהם קבל עם וערה : כך , למשל , אותו יהודי מצפון אפריקה , שנהג לסוב ברחובות ירושלים כשתפילין לראשו , כי כך נהגו , לדבריו , בארץ הולדתו . אולם הקאדי לא גילה כל אורך רוח כלפי התנהגות זו : '' על מנת שאף אחד מן הכופרים לא יפגין את כפירתו ולא יכריז עליה ברבים בקרב המוסלמים / הוא ציווה להלקותו ( תעודה מס' . ( 147 אס כן , עולה מכאן אבחנה מדויקת יותר : אמנם ניטל על היהודים לציין בגלוי את ייחודם , אך זאת יעשו לא כהתרסה רצונית או בהפגנת עליונות , אלא להיפך , רק בכפייה וכביטוי של מעמד נחות . שהרי לא רק ציון היה , אלא אף סמל , שביטא מרכיב נכבד בתפיסה שתפסו המוסלמים את היהודים . אפילו בבית המרחץ יש לספק להם מגבות נפרדות , שהיו מאיכות נמוכה , ממש בפי שנעשה הדבר כלפי הפלאחים , גמ הם קבוצה נפרדת ונחותה ( תעודות מס' . ( 141 , 137 137 מגבות נפרדות ליהודים בבית המרחץ נ [ 464 / 21 על המוחתסב לבדוק את בתי המרחץ ' בכל יום , ו נלבדוק ] אם אינם נקיים,- [ באשר ] למגבותיהם , למוסלמים מגבות מיוחדות ולבני החסות מגבות מיוחדות . והיה אם יזניח זאת [ שוכר בית המרחץ , [ יולקה 10 מלקות וייגבו ממנו 20 [ מטבעות כסף ] עותימאני ] . הדבר ] נרשם ב 3 בחודש מחרם מחודשי שנת . 956 תעודה 117 ו במקור : -חמאם.- על בתי המרחץ בירושלים ראה כהן ולואיס , אוכלוסייה , עמ' 13 , 70-69 ו . 2 ו בפברואר . 1549 הוראה זו ( וכמותה גם זו שלהלן , תעודה מסי ( 141 מופיעה בסוף רשימת מחירים של

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help