sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

יג . הגבלות לבוש ראינו לעיל כיצד יהודי שרצה להמיר את דתו , ביטא זאת בצעד הפגנתי של הסרת כיסוי הראש הצהוב שלו . סימן היכר זה התבטא אולי גם בצורה מיוחדת של המצנפת , אך בעיקר בצבעה . בהיותה נתונה לראשו של אדם , הריהי הדגישה את זהותו לרחוק ולקרוב ; ואכן , זו היתה מטרתה של הוראה זו . יש לראות אותה במסגרת רחבה יותר של ההגבלות שהוטלו על היהודים ( וגם על הנוצרים ) כבר בראשית ימי האסלאם , ואשר נתכנו בשם "ברית עמר , " שכללו , בין היתר : איסור על נשיאת נשק , איסור רכיבה על סוס וגם הגבלות על הלבוש . עד כמה הקפידו על קיומן של הגבלות אלה בירושלים המוסלמית העות'מאנית יעידו הבדיקות החוזרות ונשנות בבית הכנסת . אל מושל ירושלים הגיעו תלונות , כי היהודים נכנסים לשם כשהם עוטים לראשם טלית לבנה ומנסים בדרך זו להידמות למוסלמים . הואיל ו"אנו [ המוסלמים ] מצווים לצוות עליהם שכל אשר ילבשו לא יהיה דומה למוסלמים , " נקראו ראשי הקהילה אל המושל ונאסר עליהם הדבר ( תעודה מס . ( 138 משחזרו ונשנו התלונות , פנה הסובאשי — האחראי על קיום הסדר והבטחון בעיר — בעצמו אל בית הכנסת וגילה , כי הם ממשיכים לנהוג כבעבר . ראשי הקהילה הובאו אל הקאדי , כשטליתותיהם עמם , ונשאלו על אודות העניין . "מאז ומתמיד הם לובשים את מיטב בגדיהם , משלשלים את טליתותיהם מעל ראשיהם ונכנסים [ בלבוש זה ] לבית הכנסת" היתה תשובתם . הם אף טענו , כי בידיהם אישורים רשמיים לעשות כן , ואז נדרשו להציגם ( תעודות מס' . ( 140 , 139 הלחץ על היהודים לא חדל ככל הנראה גם לאחר ששיכנעו את הרשויות המקומיות , כי בתחילת 1554 פנו אל הסולטאן וביקשו את הגנתו מפני התנכלויות נמשכות בנושא זה : מושלי העיר ניצלו את המנהג הזה כדי לגבות קנס בהואנת שווא , כי "בראשם של חלק מכם יש צעיף מקווקו,- אין הוא צהוב כנדרש . '' בתשובה לפנייתם נשלח צו המורה להניח להם לנפשם ( תעודה מס' , ( 142 אך 25 שנה לאחר מכן שוב הועלה הנושא לדיון מפורט בפני הקאדי של ירושלים . היהודים סיפרו כיצד מתנכלים להם אנשי הרשות בגלל הטליתות שהם מתעטפים בהן בבית הכנסת , ואף הציגו פסקי הלכה של חכמי דת מוסלמים מראשית המאה וצווים מאיסתנבול משנים מאוחרות יותר , אשר כולם תמכו בגירסתם . על סמך כל זאת פסק בית הדין , כי אין להפריע ליהודי ירושלים מלכסות את ראשם בטלית בבית הכנסת על פי מנהגם , וכי כך שומה על מושלי העיר לנהוג גם בעתיד ( תעודה מס' . ( 145 הצבע הצהוב אמור היה לציין את היהודים ולהבדילם משכניהם לא רק על פי כיסוי הראש : גם נשים יהודיות , שלא חבשו מצנפת כדוגמת הגברים , היו חייבות לעטות גופן בבגד בצבע זה . ואילו הגברים היהודים היו זכאים להתכסות בטלית בצבע

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help