sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

יא . המרת דת בדברנו לעיל על ירושות של יהודים חסרי יורשים , הזכרנו את החכרת ההכנסות של " בית אל מאל" ליהודי שהתאסלם . לא היה זה חריג יחיד במינו : יהודים בירושלים העות'מאנית המירו את דתם וקיבלו עליהם את האסלאם , ואף עשו זאת בריש גלי . מבין האיזכורים השונים המופיעים ברשימות המאה הט"ז , בחרנו להביא חמישה מקרים של גברים ונשים שאירעו בנסיבות מגוונות ובזמנים שונים . ההתאסלמות , שעיקרה שינוי ערכים , מסגרת התייחסות ותפיסת עולם , תמציתה היא עשיות חיצוניות ופומביות . היהודים נבדלו משכניהם המוסלמים בסימני זיהוי חיצוניים , שאותם נהגו להשיל ולהחליף : כיסוי גוף או מצנפת בצבע צהוב מיהרו להשליך , ובמקומם עטו "בגדי מוסלמים . " לאחר מכן היה עליהם להשמיע בפומבי את " שתי העדויות , " כלומר : "אין אל מבלעדי אללה ו ... אדוננו מחמד הוא עבדו ושליחו . " המתאסלם צריך היה להתכחש בפומבי ליהדות , להצהיר כי קיבל מרצונו את דת האסלאם ואף לשבח אותה ואת שליחותה לעומת הדתות האחרות ( תעודות מס' . ( 118 , 115 מאותו רגע נחשב האיש למוסלם ואף אימץ לעצמו שם מוסלמי ( בדרך כלל " מחמד , " או "מהתדי" — "מי שהולך בדרך הישר . " תעודה מס' . ( 117 מעבר לעשיות הפשוטות האלה כרוכה היתה המרת הדת , כפי שניתן להניח , בשינויים יסודיים הרבה יותר באורח חייהם של בעלי הדבר : אישה שעמדה להינשא למוסלמי , קיבלה את עול האסלאם קודם שנכנסה בברית הנישואין ; או פועל צעיר בחנותו של מוכר דגים , שאדוניו התחייב לשאת בכל מחסורו ולמלא את כל צרכיו ( תעודות מס' . ( 118 , 116 עם זאת , לעתים לא ניתק עצמו המתאסלם מחברתו היהודית הקודמת וא ף המשיך להתגורר בשכונת היהודים . היה בכך משום גירוי מתמיד לשני הצדדים גם יחד , ואז פנו ראשי הקהילה אל הקאדי וביקשוהו להוציא את המתאסלם מקרבם . ההגיון שבדרישה זו נתקבל על דעתו של הקאדי , והוא הורה את המתאסלם לעבור לשכונה מוסלמית . וכך היה : הלה השכיר את ביתו לראשי הקהל ועזב את השכונה לצמיתות ( תעודה מס' 9 זו . ( כאמור , מספר מקרי ההתאסלמות הנזכרים בכרכי בית הדין מן המאה הט"ז הוא רב יותר , אך ודאי היו גם מקרים שבהם המירו יהודים את דתם מבלי להזדקק לשירותיו של בית הדין ; די היה באמירה פומבית של "שתי העדויות , " לאו דווקא בפני הקאדי או כל איש דת אחר . אולם עם כל הרושם הקשה , שוודאי הותירו התאסלמויות אלה בעיני בני דתם ועדתם לשעבר , אין ניכרת כל מגמה רחבה , או אפילו משמעותית מאוד , מבחינה כמותית בתחום זה . התופעה הזאת , שלא עניינה דרך כלל את המימסד המוסלמי , נשארה שולית גם בעיני המיעוט היהודי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help