sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

משחרב בית ראשון , לא פסקו הכוונות והמאוויים לחדש את בניית המקדש , להעמידו על מכונו ולחדש ימיו כקדם . ראשוני הגולים שחזרו חידשו את המזבח , ולימים בנו בני הדורות שלאחריהם את המקדש עצמו , הלא הוא הבית השני , על חורבות קודמו ובאותו המקום , והר הבית חזר לימי תפארתו הראשונים . תחת שלטון מעצמות העל של אותם הזמנים , פרס ויוון , ידע עם ישראל חירות דתית ו בחסותה פיתח את חיי הרוח והתרבות שלו , ובמוקד הווייתם שוב — המקדש והר הבית , שהיו מעתה סמלם המוחשי של חיי הרוח . והיו אף אירועים יוצאי דופן באותן שנות שלווה וחירות יחסית . אנטיוכוס מלך סוריה משמש דוגמה לאותם חריגים , שציינו את השאיפה להריסת עם ישראל ותרבותו , ולעומתם — מושיעי העם ותרבותו , בני חשמונאי , הלא הם המקבים . האירועים הללו , על כל היבטיהם הדרמטיים , התרחשו בצלו של הר הבית . לימים עברו ארצות המזרח כולן , וארץ ישראל וירושלים בתוכן , לחסות תחת כנפי שלטונה של רומא . באותם זמנים צמחו ושגשגו קהילות ישראל בעולם כולו , ועל אחת כמה וכמה — בארץ ישראל עצמה . כל אלו ראו בירושלים את בירתם הרוחנית , ובבית המקדש והר הבית — את לבו של העם . בצלו של הר הבית נוסדו מוסדות ההנהגה הרוחנית של עם ישראל , ובהם הסנהדרין והכהונה . כאן הסתופפו מתקני עולם , הוגי דעות ומחדשי רעיונות בתחומי החברה והכלכלה , שחשבו להביא גאולה לעולם סובל . בית המקדש השני הפך להיות סמל לייחוד שבאמונתו של עם ישראל ולחוסנו , ובתור שכזה — גם מטרה לכובשי ישראל , משעבדיו ושואפי חיסולו . באחת משעותיו היפות של עם ישראל באותה התקופה , תחת שלטונו של הורדוס ויורשיו , זכה בית המקדש להיות הגדול והנכבד שבמקדשי העולם כולו . בהר הבית ובסביבותיו הוקמו מפעלי בנייה , מן האדירים שיצר האדם . גם מפקדי הצבא הרומאי , שצרו על ירושלים וכבשוה , נדהמו מן העצמה של מבנה המקדש וחשבו כיצד לשמרו ולהצילו . לאחר שנחרב , בשנת 70 לספירה , עדיין הוסיפה להתקיים בתודעת עם ישראל הציפייה להתחדשותו , ובה נקשרה הגאולה וחידוש חיי עם ישראל כעם . למרות הגזירות שנגזרו על היהודים שלא לבקר בירושלים , ועל אחת כמה וכמה שלא לגור בה , מצאו הם את דרכם אליה לאורו של המקדש החרב ו געגועים לירושלים של מעלה מחד וניסיונות ביקור ומחשבות שיקום מאידך — כל אלו נולדו בצלו של הר הבית השרוף . ברצונו לחסל את שארית עם ישראל ותקוותו , פקד הקיסר הדריינוס , בין השאר , להקים בהר הבית היכל אלילי מפואר . מעשה זה הביא בסופו של דבר לאחת המרידות החמורות ביותר שידעה האימפריה הרומית מעודה — מרד בר כוכבא . ירושלים תחת שלטון ממלכת ביזנטיון , שנשאה את דגל האמונה החדשה — הנצרות , אף היא חסתה בצלו של הר הבית , אבל על דרך השלילה . הנצרות הקימה בירושלים מבני ענק , אלא שחורבנם של הר הבית ובית המקדש היו לה אבני יסוד להשתית עליהן את השקפותיה , והיא דאגה לשמר את ההרס והחורבן של האזור הזה מחד ולהשתמש בשטח הפנוי לצורכי העיר מאידך . מאות שנים עברו , והעיר נפלה תחת שלטון האימפריה הערבית מוסלמית . אף הדת החדשה , שינקה ממסורות קודמותיה , ראתה בירושלים

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help