sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

הקדמה לחפור בצלו של הר הבית , למרגלות כותלי הענק שבנו הורדוס ובני דורו בירושלים , זו מתת אל . חפירה שאינה מן המקובלות לא בין החפירות הארכיאולוגיות בארץ ולא בעולם כולו . ירושלים — עיר מקדש ובית ממלכה מאז קבע בה דוד המלך את בירתו ושלמה בנו בנה בה את בית המקדש הראשון . כאן היה מרכזו התרבותי רוחני של העם כולו ; כאן הסתופפו הנביאים והשמיעו תורת מוסר נעלה . כשנהרס המקדש וחרבה ירושלים , הוגלו תושביה וחזרו אליה לאחר ניתוק של כמה עשרות שנים , ומשאת נפשם חידוש המקדש . אף שבראשיתו היה בית המקדש השני צנוע וקטן לעומת קודמו , ברבות השנים שוקם והואדר , גם הוא גם הר הבית כולו . בעשרות השנים האחרונות לקיומו רבתה פעילות הבנייה בהר הבית עד שהפך לגדול שבמתחמי הקודש שבנה האדם מעודו . כשהרסו חיילי רומא את המקדש השני וירושלים חרבה , הפכה בנייתו המחודשת של המקדש למשאת נפשו של כל יהודי ונעשתה סמל לתחייה לאומית ורוחנית . תחת שלטון הנצרות שוקמה ירושלים מהריסותיה והייתה לעיר קודש ואבן פינה בהשקפת העולם הנוצרית . אף שהעמידה הנצרות את חורבן המקדש כעיקרון מהותי בתורתה , לא פסקה הפעילות הענפה בסביבת הר הבית . הפעילות הציבורית באה לידי ביטוי בסלילת רחובות חדשים , בבניית כנסיית ענק ובהקמת שכונות מגורים צפופות לרגלי החורבות ממש . תחייה בתחום הר הבית עצמו ובסביבתו הקרובה באה עם כיבוש ירושלים בידי האיסלאם . כותלי הר הבית שוקמו , מבני קודש מוסלמיים נבנו בגבולות המתחם ומבני חולין של השלטון נבנו למרגלותיו . ירושלים התקדשה על שלוש הדתות המונותיאיסטיות העיקריות — היהדות , הנצרות והאיסלאם — והפכה מגדלור באמונתן . מכאן אינטנסיביות האירועים הקשורים בירושלים ובהר הבית , אירועי בנייה גדולים והריסה רבה וחוזר חלילה . מכוש החופרים לא הכזיב . שלושת אלפים שנות היסטוריה הולכות ונחשפות למרגלות הר הבית . הן חבויות בעשרים וחמש שכבות ארכיאולוגיות ובשתים עשרה תקופות היסטוריות . מאות אלפי מטרים מעוקבים של שפכי עבר , חשיפת עשרות רבות של מבנים הרוסים וגילוי אלפי חפצי יומיום — אלה הס מפירותיה של החפירה בצלו של הר הבית . כשקיבלתי עלי להביא סיכום ביניים של תוצאות החפירות

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help