sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

לגבי עניינים שונים הנידונים בספר חלוקות דעות החוקרים . ניסינו להביא את הדעות המקובלות ודעות חלוקות ולאפשר ללומד לעמוד על הקשיים בפניהם עומדים החוקרים . בהיות הספר מיועד לתלמידי החינוך הכללי והדתי כאחד נעשה מאמץ לענות על דרישות שתי המערכות . הספר עבר תחת שבט הביקורת של מומחים שונים : אנשי אקדמיה מתחומי ידע שונים , אנשי משרד החינוך ומורים , כולם קראו את הספר והעירו את הערותיהם והארותיהם החשובות . תודתנו נתונה לכל היועצים . עם זאת , האחריות כולה שלנו : לעתים היה עלינו לנקוט עמדה ולפשר בין דעות ועמדות מנוגדות . הפרקים השונים הציבו בפנינו אתגרים משתנים ; בפרק הפתיחה המציג את התנאים הטבעיים אנו מניחים שהלומד יודע ומכיר את מערכת המושגים הבסיסית בגיאוגרפיה וקריאת מפות נהירה לו . הפרק העוסק בימי בית ראשון נשען בעיקר על המקרא על אף שזה לא נועד במקורו לשרת את הידע ההיסטורי בהיותו נושא מסרים דתיים . בעשרות השנים האחרונות נוסף נדבך חשוב לידיעותינו על ימי בית ראשון . פרסום ממצאי החפירות בעיר דוד ובמרחב ההיקפי של העיר אפשר שילוב הידע הארכיאולוגי בספר . תולדות ירושלים בימי הבית השני חופפים במידה רבה את תולדות עמנו _pxn באותה תקופה . חלק ניכר מהלומדים למדו תקופה זו במסגרת לימודי ההיסטוריה ולכן העמקנו בעיקר בניתוח תוצאות ההשפעות התרבותיות על אופיה של העיר ועל חשיבותה מבחינת מוסדותיה , כגון : המקדש , הסנהדרין ועוד . טיול בממצאי התקופה , כגון ב"רובע ההרודיאני , " חייב להשתלב בניתוח הממצאים בספר . הציר שעליו נעים תולדות העיר בימי בית ראשון ושני זהה עם תולדות עמנו . אולם משחרב בית המקדש וירושלים היתה לאיליה קפיטולינה האלילית , הורחקנו ממנה וקשרינו עם העיר נותרו בעיקרם בתפילה , במנהג ובאבל על חורבנה . ניסיונו של מרד _בר כוכבא לחדש את הקשר הפיזי לעיר לא עלה יפה . מעתה מדרשים ופיוטים הם המביעים את הקשר הנצחי . בשעה שבאזורים נרחבים של הארץ חי , תוסס ויוצר העם היהודי , הרי שבמרחב ירושלים הוא נעקר כמעט לחלוטין . משהחלה העיר להיבנות כמרכז נוצרי שאפו בוניה לרשת את הזיקה היהודית . הלומד ייפגש עם התפיסות המונחות בבסיסה של התייחסות העולם הנוצרי לירושלים ( עד לימינו אלה . ( בהכרת ירושלים הביזנטית בא לידי ביטוי הקשר בין הממצא הכרטוגרפי הארכיאולוגי ( מפת מידבא ) לבין התגליות שנחשפו בעיר העתיקה מאז ימי מלחמת ששת הימים . משנכבשה ירושלים על ידי המוסלמים הפכה בהדרגה גם למושא הערצתה של דת נוספת — האסלאם . מעתה תולדותיה ישקפו גם את מערך היחסים הביךדתי . בלימוד התקופה יעזר הלומד במחקרי הגניזה שיסייעו להאיר מידע המופק גם ממקורות מוסלמיים ונוצריים . כיצד ניעזר בספר הלימוד ? בראש כל פרק מוצגת מפת העיר באותה תקופה . לאחריה — לוח האירועים המרכזיים . המקורות הראשוניים והמשניים מודגשים מבחינה עיצובית , ואמורים לשמש את המורה והתלמיד תוך כדי השיעור . ניתוח מפות ותמונות עשוי גם הוא

יד יצחק בן-צבי

ישראל. משרד החינוך. המינהל הפדגוגי האגף לתכניות לימודים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help