sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

הקדמה ייחודה של ירושלים הנו פרי זיקה יהודית ששורשיה נעוצים בשחר ההיסטוריה ונמשכים עד לימינו . מאז ומתמיד היתה ירושלים עבור עם ישראל יותר מעיר — היא היתה והנה גם היום מושג וסמל . סמל לתולדות העם — מראשית ימיו , דרך תקופות הזוהר של ימי המלוכה , דרך החורבן והגלות , ועד לשיבת ציון בימינו . קדושת ירושלים העניקה לעיר מעמד מיוחד גם בעיני הדתות המונותיאיסטיות — הנצרות והאיסלם — שראו עצמן ביונקות מדת ישראל מחד גיסא וכיורשותיה מאידך גיסא . האופי האוניברסלי של הדתות שייחסו קדושה לירושלים , והגלייתם של בניה שהורחקו ממנה , הפיצו את שמה של ירושלים בעולם והוסיפו לממשות הארצית של ירושלים גם נופך של חזון . ירושלים הפכה למושא של כיסופים , לרעיון , ל"ירושלים של מעלה . ' אותם רעיונות וכיסופים הם הם שהפכו את העיר לסלע מחלוקת פוליטי , תרבותי ודתי . התקווה לעתיד היא שבשורת השלום הטבועה בשם העיר תתגשם ותעמיד את ירושלים כמרכז להשלמה ולפיוס . לתוכנית הלימוד העוסקת בתולדות ירושלים מראשיתה ועד ימינו נועדו שני ספרי הלימוד "זאת ירושלים . " הכרך הראשון המובא בזה , יוחד לתולדות העיר מראשיתה ועד לתקופה המוסלמית , הכרך השני עוסק בתולדות ירושלים מהתקופה הצלבנית ועד ימינו . שני הספרים מותאמים לדרישות תוכנית הלימודים של משרד החינוך בלימודי ארץ ישראל , הן בבית הספר ממלכתי והן בבית הספרהממלכתי דתי . הם מקיפים יחידת לימוד ומחצה ( _כ 35 ו שעות לימוד שנתיות כולל סיורים , ( ומהווים נדבך מרכזי לכל הלומדים לימודי ארץ ישראל . עם זאת יכול הספר לשמש גם תוכניות לימוד אחרות , כמו את תוכנית הלימודים בהיסטוריה או את תוכנית הלימודים בגיאוגרפיה . החל ק שלפנינו יוכל להתאים גם לנושא הלימודי "ירושלים" במסגרת לימודי המקרא בבית הספר הכללי . עם התפשטותה של המגמה להרבות בלימודים בין תחומיים ( אינטר דיסציפלינריים ) יסייע ספר זה כספר לימוד המעבד נושא בהיבט בין תחומי . הספר נכתב בהדגש היסטורי על בסיס כרונולוגי , שכן אין כירושלים היכולה לשמש כסדנה ללימוד כל תולדות ארץ ישראל . עם זאת , פתחנו צוהר לתחומי ידע נוספים . שילבנו ידע במקרא , בגיאוגרפיה , בארכיאולוגיה , באדריכלות , באמנות , בהכרת דתות , מסורות ומנהגים ועוד . פרקי הספר שונים בהיקפם זה מזה . הפרקים מתייחסים לתקופות שאורכן אינו שווה ומידת הידע המצוי בידינו לגביהן גם הוא שונה .

יד יצחק בן-צבי

ישראל. משרד החינוך. המינהל הפדגוגי האגף לתכניות לימודים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help