sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על גורל היישוב ומעורפלות , אם כי דווקא אז הונחו היסודות ליחס המדינה המוסלמית כלפי היהודים , שאמנם השתנה — ולא לטובה — בתקופה מאוחרת יותר . חלה גם התפכחות בעלת משמעות לאומית והיא חידושו של היישוב היהודי בירושלים וביטולו של האיסור הרומי , שהפך כיזנטי נוצרי וגזר על ישיבת היהודים בבירה . התלווה לכך במשך הזמן מעבר או ייסוד ישיבת "גאון יעקב , " היא ישיבת px הצבי בירושלים , ויצירת רשת ענפה של קשרים בתוך שלטון אוטונומי שהסתעף ממנה על כל יישובי היהודים באק ישראל , מאות שנים לאחר תום הנשיאות . עצם הכיבוש המוסלמי השאיר את היישוב היהודי במסגרתו המסורתית . שני המרכזים שאליהם היתה לו זיקה מדורות — של מצרים מכאן ושל בבל מכאן — התקיימו גם עכשיו , אם כי כוח המשיכה שונה היה בתקופות השונות . המרכזים הרוחניים בבבל ומשרת ראש הגולה האפילו זמן רב על סוריה , א ^ ישראל ומצרים , ומרכז השלטון המוסלמי , תחילה בדמשק ולאחר מכן בבגדאד , חיזק בדרך הטבע את ההגמוניה הבבלית . רק עליית כוח עצמאי , הפאטמים , במצרים שינה את יחסי הכוחות . התופעה החשובה ביותר היא ביסוס מעמדה של ישיבת "גאון יעקב" בארץ ישראל , שעמדה מול לחץ של תביעות להגמוניה הן בחומר הן ברוח של בבל , וביטאה שאיפה לעצמאות המבוססת על מעמדה של של ארץ ישראל . יש לשער שאף גודלו של היישוב מילא תפקיד מסוים בתופעה זו , מערך הנהגה יהודית עצמית בתוך השלטון המוסלמי בא ^ ישראל . היהודים , כאחיהם הקךאים , שהיכו שורש בא ^ ישראל ואף הרימו את נס יישובה מחדש על ידי קריאה לעלייה מן הגולה , נמנו במתכונת השלטון החדש עם "בני החסות" של המדינה המוסלמית . כך מצאו את עצמם היהודים , ביחד עם השליטים מיום אתמול , עם האוכלוסיה הנוצרית על כיתותיה . היחסים בין היהודים והנוצרים התחדדו לעתים , ובייחוד בירושלים , עד כדי רדיפות מכאן והתנקשויות מכאן , אולם גורל משותף היה לשניהם . רוב החוקים אינם יוצרים אבחנה בין "בני החסות , " וגזירות האפליה לרעה בלבוש , ברכיבה , בבנייה . בחידוש או בהקמת מקומות פולחן היו בדרך כלל משותפות לשניהם . החקיקה , הנעשית חריפה יותר מאמצע המאה התשיעית , הרדיפות , לפעמים מקומיות לפעמים כלליות , לא היו אמנם מעשי יום יום , אולם כוחן המצטבר נתן את אותותיו במשך מאות שנים . היישוב התדלדל , ומה עוד שחוסר האונים מפני פלישות הבדווים , שהפכו לעתים בעלי ברית של הכוחות המדיניים היריבים , וכוח ההרס שלהם , הלחימה בין הח'ליפות העבאסית והח'ליפות הפאטמית , שאדמת הארץ שימשה לה שטח מעבר או שדה מערכה — הביאו במפנה המאה העשירית לחורבן הארץ . אמנם זו התאוששה מעט באמצע המאה האחת עשרה , אולם הכיבוש הסלג'וקי בשנות השבעים הביא הרס על היישוב היהודי . מרכזיו ברמלה ובירושלים הוכחדו ואף ישיבת "גאון יעקב" נדדה בצוק העתים לצור ולדמשק . הכיבוש הצלבני בעשור הראשון של המאה השתים עשרה סגר את מעגל ההרס . בשלושים יישובים יהודיים , לערך , הידועים מתקופת השלטון המוסלמי נותרו מעטים עם תום ההתנחלות הצלבנית , שמלווה היתה בכל מקום בהשמדה או בהרס היישוב המקומי . רק פה ושם ( בצור ובאשקלון וביישובים הכפריים בגליל ) ניצלו הקהילות מתקופת החורבן . בתום הכיבוש הצלבני מצאו עצמם היהודים באותו מצב משפטי שבו היו בשלטון האסלאם , כלומר "בני חסות , " אלא שעתה נוספו עליהם לא רק הנוצרים המזרחים אלא גם בעלי השלטון והזרוע מיום אתמול , המוסלמים . מסגרת זו , אם כי חזרה על האיסור

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help