sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יחזרו לערים . לעומת זאת נכשל נסיון ההתיישבות הכפרית של הצלבנים , אם כי אלה היו מודעים לחשיבותו . כך היתר , הארץ בימי השלטון הצלבני עדה לפריחה אורבאנית ותקופת גדולה של שטח החוף , שלא חזרו לה עוד אלא בעת החדשה . ארץ-ישדאל בשלטון הצלבנים — פניה , הרי אלה ערי החוף , מופנים היו מבחינה אידיאולוגית , כלכלית ודימוגראפית למערב , אל אירופה . בגבולות המדבריים שמסביב איימו כוחות האסלאם . # רץ > - ש 7 אל הפכה למובלעת נוצרית כים האסלאם , ללא רצון להשתלב במרקמו ובלי שהאסלאם יכיר בקיומה . המבנה הגיאו פוליטי והדימוגראפי השתנה והלך במאה השלוש עשרה , שעה שהגבול של המדינה הצלבנית נסוג מערבה . לתקופה קצרה נוצרו שני שטחי שלטון באח ישראל : השטח הצלבני שנסוג מערבה עד שכל אוכלוסייתו נמצאה מוקפת חגורת חומות בשטח הלחוץ לחוף הים ; והשטח המזרחי , בעיקרו יהודה ושומרון , שנמצא בידי השליטים האיובים , שטרם נפל בידי הממלוכים . שטח זה , שבעליו מתחלפים היו במהירות מסחררת לפי התחזקותו של ענף איובי זה או אחר , תולדותיו הופכים לחלק מתולדות הסביבה המוסלמית , שמרכזיה דמשק , כרך או קהיר . פרט לחילופי שליטים ומנהל שרשמו הכרוניסטים או המצויים בכתובות המנציחות את שמם מאבד השטח זהות עצמית כלשהי , בניגוד לחלק המערבי , שזהותו ההיסטורית ברורה וחיי שליטיו ותושביו ניתנים לעיקוב בשפע המתגבר והולך של תיעוד דימוגראפי , אורבאני , אגרארי ומסחרי . גבולות המדינה הצלבנית נדחקו מערבה ולבסוף הצטמק שטחה עד שלא כלל אלא את שטח קטעי החוף בלבד . ערי הנמל ומבצריהם נפלו או פונו במחצית השנייה של המאה השלוש עשרה . ב 1291 נופלת עכו ולנפילתה ( ובמקצת אף קודם לכן ) השפעה מכרעת על התפרוסת היישובית של הארץ . מפחד בלתי מרוסן מפני מסע צלב חדש ( שאירופה לא יכולה היתה לערכו , ( הורסים השליטים הממלוכים באורח שיטתי את השטח האחרון של הפריחה הצלבנית , את החוף . כך נסתם הגולל על תקופת גדולתו , וחוף זה לא יקום לתחייה אלא כמאה התשע עשרה ובזמננו אנו . החיים בארץ ישראל יזרמו במקצב אטי לאין ערוך בהשוואה לתקופה הצלבנית , ויתרכזו בשטח ההר . לשינויים קיצוניים אלה תהיה רק השפעה מועטה על ההתייחסות האידיאולוגית של העולם הנוצרי לארץ ישראל . תכניות מסע צלב יתרקמו וילכו במשך מאות בשנים ; חורבן pKn יתפרש כהתגשמות נבואות הזעם ; השמירה על המקומות הקדושים בשינויי צורה ותוכן ילוו את תולדות psn עד ימינו אנו . במשך שש מאות השנים שבין נפילת שלטון ביזנטיון והכיבוש העות'מאני של px ישראל עבר היישוב היהודי שערים מרחיקי לכת . אותו חזיון של מאות בתי כנסת שנבנו בין המאה הרביעית והמאה השביעית והוכיחו את כוחו וחיונותו לא יתחדש עוד באותו כוח והיקף . היישוב היהודי נחלש והלך , אם כי כוח ההיאחזות באדמת ארץ ישראל ומאורעות בארץ ומחוצה לה הזרימו עליות שחיזקוהו ואיששוהו . המפריד בין שתי התקופות עולה על המאחד אותן ואף כל תקופה , זו המוסלמית וזו הצלבנית , מתפרקת לפרקים שבהם שונה היה גורל עמנו . pxn מותר להניח בבטחה שהיישוב היהודי לא סבל מעצם הכיבוש הערבי . אדרבה . השתחררותו מעול שלטון אכזר ועוין של ביזנטיון התקבל בברכה . תיאורי היחסים , האמיתיים או המדומים , אף כי מאוחרים למאורעות , מוכיחים את נטיית היישוב היהודי לכובשים החדשים . במשך כמחצית התקופה של השלטון המוסלמי מקוטעות ידיעותינו

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help