sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

השמות שרובם עבריים במקורם , קצתם ארמיים ויווניים והנה הם עוטפים אצטלה ערבית ; רק היהודים ממשיכים להשתמש בשמות העבריים המסורתיים ואף מנסים לעת מצוא לזהות שם מקום ערבי עם שם מקום מקראי או בתר מקראי מתחת לאדרתו הערבית . מצע לשוני זה מצא את עצמו מתחרה כעבור ארבע מאות וחמישים שנה בשפת כובשים חדשה , בצרפתית המדוברת של הצלבנים והרומית , שפת הכרוניקות והמסמכים הרשמיים , שגם אותן דחקה הצרפתית במאה השלוש עשרה . במשך מאתיים שנה התמלאו שוקי הארץ ונמליה , שמות הרחובות וככרות הערים , הארמונות , הכנסיות והמבצרים בצלילי ניביה הצפוניים של השפה הצרפתית . אולם הצרפתית לא יכלה לה לערבית ואם כי נשארה לשון השליטים , בחלקה אף הפכה ללשון הסחר הבינלאומי בים התיכון . כשהיא מתובלת במלים משפות רומאניות אחרות ובאוצר מלים ערבי — היא לא השתלטה כשפת הארץ וקל וחומר לא דחקה את רגלי הערבית . אוצר השמות הגיאוגראפיים במאות השתים עשרה והשלוש עשרה עושה אמנם רושם צרפתי , אולם מספיקה גרידה קלה כרי למצוא מתחת למה שנראה צרפתי את השם הערבי . רק מקומות מספר , לרוב מבצרים שבנו הצלבנים , נושאים שמות צרפתיים ממש כגון ; מונפור , 3 למון , בלואר . אולם אף כאן יש שהם לעתים תרגום מערבית כגון בלנש גךד והיא תל אלצאפי . ויש גם להפך — אולם לעתים רחוקות — כגון ח'רבת לסתרי הסמוכה לעתלית והיא אינה אלא " ) Destroit מעבר צר ( " של הצלבנים . ויש שמות שעם יציאת הצלבנים חזרו למה שהיו , כגון "שט 1 ? לךן" — Chateau Pelerin ) "מבצר הצליינים , ( " ששבה להיקרא עתלית . עם תום שלטון הצלבנים נעלמה הצרפתית ולא השאירה כל זכר עד אשר תישמע מחדש בארץ בחילות נפוליאון בסוף המאה השמונה עשרה . ארץ ישראל נשארה ביסודה דוברת ערבית כשפה המדוברת של הכל , עד ערב תקופתנו אנו , אם כי השתמרו או הובאו לתוכה במשך הזמן גם לשונות אחרות , כגון עברית , יידיש , לאדינו ותורכית . פחות חודר ופחות ניתן למעקב , אולם בשל כך לא פחות ריאלי , היה תהליך שני , של התאסלמות , משותף אף הוא לארץ ישראל ולכל שכנותיה עד פאתי המגרב מכאן וגבולות הודו מכאן . בתהליך זה , ששלביו לא תמיד ברורים , מילאה תפקיד מרכזי החקיקה המדינית , חקיקה חוזרת ונשנית במשך דורות שהשיגה את שלה . ההתאסלמות לא היתה מעשה חד פעמי ואף לא תהליך קצר זמן , אלא תהליך שהתמשך ושינה לאט את המבנה של תושבי ארץ ישראל . החקיקה הרשמית הפלתה לרעה את אלה שלא קיבלו את דת האסלאם , הפרידה בין אלה ובין המוסלמים בחיצוניותם תוך כדי השפלת ה"לא מאמינים" בלבוש , בבהמות הרכיבה , במסוי , בהעסקה במנהל המדינה ואף ברדיפות מקומיות או כלליות שפרצו מדי פעם בפעם . לחץ מתמיד זה , דור אחר דור , הביא שינר חשוב בהרכב הדתי שהפך במשך הזמן לשינוי אתני של ארץ ישראל . הארץ נעשתה מוסלמית לא רק בשכבות שליטיה אלא גם ביישובה . יישוב מוסלמי זה היה אך במעט תוצאת משקע של התיישבות ערבית ואפילו מוסלמית שבאה מן החוץ ; בעיקרו של דבר היא היתה תוצאת תהליך של התאסלמות היישוב הנוצרי על כיתותיו ויש אף לשער של היישוב השומרוני והיהודי ps : w w . VK בתחילת המאה השתים עשרה , עם הכיבוש הצלבני , שעה ששפע מקורות מאפשר ראייה ברורה של המצב , היו אמנם עדיין איים לא מוסלמיים , וביניהם העיר ירושלים , ואף שטחים מסוימים , כגון סביבות בית לחם , ירושלים ועד רמאללה , נצרת והר תבור , אשר שמרו על יישוב מקומי נוצרי , ברובו יעקוביטי מונופיסיטי , כנראה , ומיעוטו יווני

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help