sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אחת מני רבות בגוף העצום של הח'ליפות ועם העברת הבירה מדמשק לבגדאד נשמטה אף שארית חשיבותה . אם בשביל הנוצרים היתה ארץ ישראל בעלת ייחוד לפחות מזמנו של קו ? סט ? טין הגדול , וביתר שאת מימיו של יוקטינין קיסר , אין כן לגבי הכובשים החדשים . עצם התפיסה של ארץ ישראל איבדה ממשמעותה ו"ג'נד ארךך ( מחוז הירדן ) ו"ג'נד פלסטין , " הוא המחוז הדרומי של הארץ , לא היו אלא יחידות מנהליות כעשרות אחרות בח'ליפות . שעה שבנצרות המנוצחת היו המקומות הקדושים נקודות ראווה במפה הפוליטית של הקיסרות ושעה שבאסלאם הכובש אף משמעות זו נעלמה — לא היתה עוד ההיסטוריה של ארץ ישראל קיימת בריאליות בעלת ייחוד אלא בתודעתו של עם ישראל , שמיעוטו בארץ ישראל ורובו נמצא כבר בתפוצה , בארצות בני מ ^ ר שלחופי הים התיכון ושלוחותיהן שלפנים הארצות . רק תודעה זו מוציאה את ארץ ישראל ממשמעות של מושג גיאוגראפי גרידא ומעמידה אותה בתור ישות היסטורית . הוויה זו , בשינוי צורה , אימצו לעצמם הצלבנים , שראו עצמם בתור "ישראל שברוח" ומכאן יורשי זכויותיו או תביעותיו . ירושלים כבירה , "מלכות דוד" או "מלכות ירושלים" ככינר מדינתם , ההכתרה המלכותית בבית לחם , "מקדש האדון" ו"מקדש שלמה" בשמותיו של מסגד כיפת הסלע ומסגד אלאקצא — כל אלה ניסו ליצור דימוי של ארץ ישראל נשלטת מחדש על ידי "עם ישראל , " ארץ בעלת ייחוד דתי לאומי שבירתה לא עוד קיסריה או רמלה , כמו בתקופות עברו , אלא בירושלים . הכיבוש המוסלמי של ארץ ישראל לא הביא לשידוד מערכות מידי . המשקע האוכלוסייתי החדש בטל בשישים בתוך האוכלוסיה הנכבשת . אנשי הדת החדשה , קצת שבטים בדווים , פה ושם חילות מצב ואנשי מנהל היו מיעוט מזער במכלול האוכלוסיה המקומית . אולם מצב בראשית זה השתנה והלך . שלושה תהליכים שינו בדורות הבאים את פני הארץ ותושביה עד אין הכר . התהליך החשוב ביותר היה תהליך ההסתערבות , שמשותף היה לארץ ישראל ולשכנותיה . השפה הערבית , לכתחילה לשון הדת והפולחן של הכובשים , השתלטה על אוכלוסיית הארץ ללא הבדל דת או מוצא . היא חדרה ודחקה את שפות הארץ ( היוונית , הארמית והעברית ) תחילה מן המנהל — בעקבות פקודות שהשליטו את שפת הכובשים באדמיניסטרציה — ולאחר מכן במסחר . היא פתחה גבולות ושטחים עצומים לזרם סחורות , ומחזור הכספים , בהם הדינר הערבי , התחרה ואף דחק את רגלי המטבע הביזנטי ברחבי הים התיכון . מכאן , שלב אחר שלב , דחקה הערבית , שהיתה לשפה המשותפת של המנהל ברחבי הח'ליפות , את שפות הדיבור המקומיות וניביהן . במשך הזמן היא הפכה אף שפת מלומדים , פילוסופים ובעלי מקצועות חופשיים , שלמענם תורגמה מורשת העולם הקלאסי לשפת ערב . לבסוף היתה הערבית לשפת הדיבור היום יומית של היישוב הנוצרי והיהודי . בארץ ישראל היה המעבר מן הארמית לערבית קל יחסית , ואולם מופלאה חדירת הערבית שהפכה אף לעתים לשפת הפולחן של הלא מוסלמים . אמנם הסורית , הארמית , היוונית והעברית השתמרו פה ושם ואם קיימים היו ריכוזי אוכלוסיה הומאניים נשתמרו טוב יותר , לעתים כשפה כתובה בלבד , אבל נצחון הערבית היה במשך הזמן לניצחון מוחלט . היא נכתבה באותיות יווניות בין הנוצרים ובאותיות עבריות בין היהודים ופיתחה ניבים לשוניים משלה בתוך המסגרת התרבותית שאליהן נקלטה . היא היתה לשפתם הראשונה של כל תושבי ארץ ישראל . כאשר שפע מקורות מן המאה השתים עשרה יאפשר שחזור מפה יישובית של הארץ נמצא את מאות

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help