sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

המתח בירושלים ולסחף הקיצוני של חוגי המורדים . מתברר כי הנציב דרש מההנהגה הירושלמית לערוך קבלת פנים לבבית לתגבורת מקיסריה ולברכה לשלום . במקביל הנחה את הקנטוריונים שלו להורות לחייליהם שלא להשיב על ברכות היהודים ולהשתמש בנשק למשמע התגובה העוינת הראשונה . סקירת יוספוס מוכיחה כי אכן כך בדיוק היו פני הדברים גם במציאות . בגלל ההפתעה הגמורה ובגלל צפיפות ההמון בירושלים היה האסון גדול שבעתיים כיוון שרבים נרמסו ונחנקו למוות במנוסה הכללית ובדוחק הרב . הדגשת האכזריות של החיילים וחדוות הקרב שלהם יכולות כמובן להסתבר היטב על רקע מוצאם ( קיסריה וסבסטיה ) ועל רקע שנאתם הנושנה , מה גם שהם הביאו עמהם את מטען הרגשות הטרי של הטבח שערכו ביהודי קיסריה . חרף מאמציו נכשל פלורוס במזימתו הכפולה לפרוץ אל מצודת אנטוניה ולהשתלט על המקדש בהסתערות פתע . הניתוק בין שני האתרים היה בעוכריו , מה עוד שההמונים התעשתו , תפסו עמדות על הגגות והמטירו אש על הרומאים . משהבין לבסוף פלורוס כי לא תצלח ידו בפעולה צבאית וכי עד מהרה ייחרץ גם גורלו , נסוג למחנהו שליד ארמון המלכות ונחלץ מן המצר רק לאחר שנקט מחוות פיוס ערמומית כלפי החוגים המתונים בירושלים . הוא נענה לדרישתם והרחיק מן העיר את הק 1 הורטה הפרובוקטיבית שהייתה מעורבת במהומות הדמים , וחזר עמה לקיסריה . בדין וחשבון שלו לנציב הסורי קסטיוס גאלוס כיסה פלורוס על האמת , ולא רק שהעלים את אחריותו ואת חלקן של יחידות הצבא שלו בנעשה בירושלים , אלא אף גולל את האשמה על היהודים . מכתב התלונה הנגדי של ההנהגה הירושלמית יכול ללמד על משבר האמון מצדה כלפי הנציב . אפילו בשלב זה עוד תלתה ההנהגה המתונה תקוות בהתערבות הנציב הסורי ובהשפעתו של אגריפס השני . ' התחרות הקשה בינה לבין הקיצונים על רכישת לב הציבור היהודי הרחב בירושלים לא פסקה עד לרגע האחרון , ויעיד על כך נאומו הנודע של אגריפס . אף על פי שהנאום היה גדוש נימוקים וטיעונים משכנעים בהגיונם הראלי נגד המרד , לא היה בכוחו לשנות את הלוך הרוחות הכללי , שכן בנסיבות ההן יכלו להשפיע רק מעשים ולא מילים . עוד לפני נאומו סירב אגריפס לתת את ברכתו לשיגור משלחת יהודית אל הקיסר כדי להתלונן על פלורוס . אמנם הסיכויים לבירור הוגן של תלונה כזו באמצעות משלחת יהודית מירושלים היו קלושים באותן הנסיבות , אך עצם סירובו של אגריפס לעודד את שיגורה היה מאכזב ורב חשיבות . אמנם ברגע האחרון הוא עוד הצליח לשכנע את ההנהגה המתונה להשפיע על הציבור להשלים את מכסת המסים השנתית שלא נפרעה לאוצר הרומי , כתנאי להמשך פעולתו השתדלנית אצל השלטונות הרומיים , אך משנגבה המס , התברר כי היה זה בסך הכול תמרון השהיה מחוכם מצד אגריפס , שהרי מיד לאחר מכן הוא החל להטיף להתאפקות ולהבלגה עד תום כהונתו של פלורוס כנציב . בנסיבות ההן שום גורם בציבוריות היהודית לא יכול היה עוד לעצור את פרץ הרגשות של הקיצוניים ואת השפעתם המידבקת . ההנהגה המתונה 146 שם , ב , 147 . 328-325 , 320-318 שם , 148 . 332-329 שם , 334 ואילך . 149 שם , 150 . 405-345 שם , . 407-405

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help