sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

לאסוף סביבו המון ניכר , והבטיחו כי יבקיע את חומות ירושלים מכיוון הר הזיתים . לדברי יוספוס , לא נתפתה הציבור הירושלמי להאמין בו ובקסמיו , ואפילו ניצב לימין פליכס בהגנה על ירושלים מפניו . הפרשה נסתיימה בכישלון הנביא המצרי . רבים מתומכיו נהרגו בהתנגשות עם הצבא הרומי , רבים אחרים נפלו בשבי , ורק קומץ קטן עם מנהיגם הצליחו להימלט על נפשם . בימי הנציב פורקיוס _פסטוס 62-60 ) לסה"נ ) נמשכה פעילות הסיקריים בירושלים ומחוצה לה כמו בימי קודמו פליכס . אולם בימיו סערו הרוחות בירושלים בגלל סיבה נוספת : סכסוך עם אגריפס השני , על רקע תוספת בנייה ( לגובה ) של אולם נוסף בארמונו ( לשעבר ארמון החשמונאים , ( שממנו יכול היה להשקיף להנאתו על הנעשה בבית המקדש ועל עבודת הקרבנות כל אימת שביקר בירושלים . נכבדי היהודים בעיר ( כלומר ראשי הכוהנים ) כעסו מאוד , ועל פי הוראתם הוקם קיר גבוה , שחסם את התצפית לא רק משם , אלא גם מן הסטיו המערבי שמחוץ למקדש , מקום שבו נערכו משמרות הצבא הרומי כדי לפקח על הסדר בימי החגים . הדבר עורר את חמת הנציב פסטוס משום שהייתה בכך פגיעה ביכולת תפקודו , ועל כן מיהר ופקד נחרצות להרוס את הקיר . כאשר נוכח לדעת שכל אנשי ההנהגה היהודית עמדו מאחורי המעשה , מה עוד שהם ביקשו ממנו לשגר משלחת אל הקיסר נירון לפסוק בעצמו בעניין הזה , 'שכן לא ( יוכלו ) לשאת חייהם אם ייהרס חלק כל שהוא של בית המקדש , ' החליט לנהוג באיפוק ולמסור את כל הפרשה להכרעת הקיסר . משלחת יהודית , שכללה את 'עשרת טובי העיר' בראשות הכוהן הגדול ישמעאל בן פיאבי וחלקיה שומר האוצר ( כלומר הגזבר ) יצאה לרומא כדי להסביר לקיסר את עמדתה . הפרשה נסתיימה בכי טוב כיוון שנירון פסק להשאיר את הקיר על כנו , לא מעט בזכות שתדלנותה של רעייתו , סבינה פופיאה , שנודעה כ'יראת אלוהים . ' הפרשה גררה אחריה זעזוע חדש במעמדה של משרת הכוהן הגדול . מאחר שישמעאל בן פיאבי הוחזק כבן ערובה ברומא , נתמנה תחתיו יוסף בן שמעון המכונה קבי 61 ) לסה"נ לערך ) ומקץ שנה נתמנה במקומו חנן בן חנן 62 ) לסה"נ . ( מינוי האחרון אירע כבר אחרי מותו החטוף של הנציב פסטוס ובימי שלטונו של אלבינוס 64-62 ) לסה"נ . ( גם בימי אלבינוס המשיכו ואף הגבירו הסיקריים את פעילותם המחתרתית נגד רומא שירר , ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' 465 והערה . 40 על זהותו של ישמעאל בן פיאבי ראו : שטרן ( לעיל , הערה , ( 82 עמ' , 257 , 114 הערה . 57 134 מלחמת , ב , ; 263-262 קדמוניות , כ , . 172-168 לפי גרסת 'מלחמת היהודים' מספר הנוהים אחרי הנביא המצרי הגיע ל 30 , 000 איש . אולם נראה כי הוא מוגזם מאוד , אם לשפוט מעדות 'מעשי השליחים' ( כא , ( 38 הנוקבת מספר נמוך בהרבה 4 , 000 ) איש , ( או אם על יסוד גרסת 'קדמוניות היהודים' הנוקבת גם כן מספרים נמוכים , כגון : 400 החללים שנפלו מהם ו 200 השבויים שנלקחו בידי הרומאים . ראוי לציין כי אותה פרשה לא הייתה יחידה במינה כיוון שמסקירת יוספוס עולה בבירור שפעלו באותם ימים גם נביאי שקר ומתעתעים אחרים , אלא שהנביא המצרי בלט מכולם במעלליו , מה גם שהעתיק את זירת פעילותו לירושלים עצמה ; ראו שירר , ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' 135 . 464-463 קדמוניות , כ , ; 187-185 מלחמת , ב , 136 . 271 קדמוניות , כ , 137 . 195-189 שם , . 197-196

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help