sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

הראשון היה הכוהן הגדול יונתן , שנחשב על ידם לבעל בריתו המובהק של פליכס . לדברי יוספוס , גם פליכס היה מעוניין להיפטר ממנו בגלל סיבות אישיות , ולמעשה הוא שיזם את רציחתו . הוא פיתה בכסף רב איש ירושלמי , דוראס שמו , מידידיו המובהקים של יונתן , שישכור רוצחי חרש מן הסיקריים . מן הסתם ביקש בדרך זו לטשטש את אחריותו למעשה , ואף רצה להטיל חשדות ולזרוע פירוד פנימי בציבור הירושלמי . קשה להעלות על הדעת את האפשרות שהסיקריים שיתפו פעולה עם פליכס ביודעין . שיטת פעולתם , לפי תיאורי יוספוס , הייתה התנקשות מחתרתית באמצעות שימוש בפגיון המוסתר תחת הבגדים . הצלחת ההתנקשות בחיי יונתן הפכה עד מהרה לשיטה , שהופעלה בעיקר בחסות החגים . הם נהגו להתערב בהמון החוגגים ועולי הרגל , דבר שנוצל ביעילות לביצוע מעשי התנקשות בקרבנותיהם , אם בתחומי העיר ואם אפילו בתחומי המקדש עצמו . בתוך זמן קצר הם הרחיבו את זירת פעולתם גם לשאר חלקי יהודה ולא חששו עוד לבצע את רציחותיהם בחסות חגים ומועדים , ואף ביצעום בכל ימות השנה . החרפת הקיטוב המעמדי בחברה היהודית באותם ימים הוסיף כמובן שמן על מדורת פעילותם של הסיקריים , וכמוה גם ההתגודדות הפנימית בחוגי הכהונה , בין משפחות הכוהנים הגדולים ו'ראשי העם' מירושלים לבין הכוהנים מערי השדה . תרמו לכך ללא ספק החילופין שערך אגריפס השני בכהונה הגדולה , כאשר מינה למשרה הרמה בסוף ימי נציבותו של פליכס את ישמעאל בן פיאבי . הלה , שהיה בן למשפחת כוהנים נודעת מימי הורדוס ומימי הנציבים הראשונים , נהג בשררה ובתוקפנות רבה כלפי עמיתיו במעמד הכהונה , כנראה על רקע מאבקי כוח על עמדות בכורה ועל מתנות הכהונה . המאבקים הפנימיים נשאו לעתים צביון אלים למדי , שבא לידי גילוי בשיגור עבדיהם של הכוהנים הגדולים אל הגרנות כדי לקחת בכוח הזרוע את המעשרות האמורים ליפול בחלקם של הכוהנים ההדיוטות . בימי פליכס נסערה ירושלים גם מהופעתו של נביא שקר יהודי ממצרים , אשר הצליח שלטונו הקצרים של הנציב הבא , פורקיוס _פסטוס 62-60 ) לסה"נ , ( שעליו עוד ידובר להלן . הכינוי ' סיקריים' שאול מעולם המושגים הרומי מאז תקופת הרפובליקה sicarius ) משמעו בלטינית 'רוצח מתנקש , ' והוא נגזר מלשון — sica 'פגיון , ( ' וכונו בו רוצחי חרש שהיו מסתירים פגיונות תחת בגדיהם לצורך ביצוע מעשי התנקשות . כנראה בהוראת גנאי דומה הוא נתפס גם במסורת התלמודית ! מכל מקום , הוא שימש כינוי נרדף של 'ביריונים , ' 'גזלנים' ו'רצחנים . ' משנה , מכשירין א , 1 , ירושלמי , סוטה ה ( כ ע"ב ;( איכה רבה , פרשה ד ( מהדורת בובר , עמ' . ( 144 על הופעת הסיקריים עיינו : כשר ( לעיל , הערה , ( 70 עמי 76 ואילך ; מ' כמית , 'הקנאים והסיקריים , מוצאם וקשריהם , ' כשר , שם , עמ' 319 ואילך ; מ' הנגל , 'קנאים וסיקריים , ' כשר , שם , עמ' 339 ואילך ; . Edinburgh 1989 , p . 46 ff . m . Hengei , The Zealots , במחקר האחרון יש סקירה רחבה ומקפת על התפתחות רעיון ה ' קנאות' ותנועת המרי נגד רומא , כיווני התפתחותה , התפלגותה לסיעות ועוד . 132 לימים , בפרוץ המרד הגדול , שרפו הסיקריים את הארכיון הירושלמי ובו שטרי חוב רבים , במטרה למנוע גביית חובות ולמשוך לצדם את המון בעלי החובות המרוששים והעניים ( מלחמת , כ , 426 ואילך . ( הדים לחששותיהם של בעלי חוב מפני נושיהם ניתן לשמוע גם ב'ברית החדשה' ( מתיא , ה , ; 26-25 לוקס , יב , . ( 59-58 מקובל לזהות את שרפת הארכיון הירושלמי בידי הסיקריים עם האירוע הנרמז במסורת התלמודית של אבות דרבי נתן ( נוסח ב , פרק יג [ מהדורת שכטר , עמ' טז — ([ ' וכשעמד הסיקרין שרפו את האוצרות . ' 133 קדמוניות , כ , . 181-179 השוו שם , . 207-206 מסתבר כי יש לכך גם הד במסורת התלמודית ; פרטים :

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help