sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

למדורה . הפרשה הסעירה כמובן את יהודי הגליל במיוחד , אולם גם רבים מקרב הציבור הירושלמי נסחפו אחריהם באורח ספונטני . כשהגיעו השמועות ירושלימה , הושבת החג , וקבוצות נוקמים גדולות בהנהגת אלעזר בן דיני ואלכסנדר הסתערו על השומרונים יושבי הטופרכיה עקרבתיני על גבול יהודה ושומרון , טבחו בהם ללא הבחנה והעלו את כפריהם באש . כאשר הגיב קומאנוס בשיגור צבא רומי לדיכוי היזמה היהודית וכן בהרג של רבים מאנשי אלעזר בן דיני ובשביית רבים אחרים , נחרדה המנהיגות האוליגרכיה של ירושלים מפני הפורענות העלולה לבוא על עירם . היא הפעילה אז את מלוא השפעתה על הציבור המקומי לבל ייסחף בעוצם רגשותיו וכדי לפתור את הפרשה בדרך משפטית ומדינית . אכן , רוב הציבור נענה לשתדלנותה המרסנת , הגם שלא מעטים המשיכו לדבוק בהתנגדות אקטיבית במחתרת . התערבות הנציב הסורי אומידיוס קוואדראטוס לא פתרה גם היא את הסכסוך , ואחרי שלמד מקרוב את סיבותיו העדיף מטעמי זהירות שכל הפרשה תידון ברומא . הוא הסתפק באותו שלב בצליבת אחדים מהשומרונים כיוון שהוכח בעליל כי הם היו מחוללי המהומה הראשונים . כמו כן צלב אחדים מן היהודים שנתפסו בידי קומאנוס , שלגביהם הוברר כי נמנו עם המסיתים למרד . פתרונו היה מחוכם למדי משום שנועד בראש וראשונה להחזיר בתקיפות את הסדר על כנו מבלי לגלות משוא פנים לצד זה או אחר , לא כמעשה קומאנוס לפניו . הוא הדגיש את נחישותו לסיים את הפרשה בדרך אובייקטיבית ככל האפשר , ועל כן שיגר לרומא משלחות ייצוגיות משני הצדדים , למען יתייצבו לדין לפני הקיסר עצמו . בראש המשלחת היהודית ניצבו שניים מ'הנכבדים ביותר' ( מן הסתם אנשי ההנהגה הירושלמית ) ועמהם נציגים ממשפחת הכהונה הגדולה , יונתן וחנניה , וכן חנן בנו של חנניה , שהיה סטראטגוס ( כלומר סגן ) במקדש . כדי להבטיח את השקט בירושלים בימי העלייה לרגל ( לכבוד חג הפסח , ( עלה קוואדראטוס עצמו עם צבאו ירושלימה , ורק לאחר שנוכח כי העיר שקטה ולא נוטה למהומות , עזב וחזר לסוריה . פסק הדין הקיסרי הסב , ללא ספק , קורת רוח רבה בירושלים , אף שלא נתקבל על פי כללי הצדק האובייקטיביים המתוקנים , אלא על יסוד השפעות ותככים מאחורי הקלעים . מכל מקום , הפרשה הוכיחה כי גם הפקידות הרומית לא הייתה חסינה מעונש . מלבד אשמתם המוכחת של השומרונים , נמצא גם קומאנוס אשם , ועל כן הודח מתפקידו ונידון לגלות . על הטריבון הרומאי קלר , יד ימינו של הנציב קומאנוס בפרשה ההיא , נגזר כי יובא ירושלימה , ייגרר סביב העיר לעיני כל עד צאת נשמתו , ולאחר מכן יותז ראשו מעליו . מאז ימי נציבותו של פליכס כנציב יהודה 60-52 ) לסה"נ לערך ) החלה לפעול בירושלים הקבוצה המחתרתית הנודעת בשם 'הסיקריים , ' אשר הפנתה את חצי פעולתה בעיקר נגד נכבדים יהודים שנחשדו כמשתפי פעולה עם שלטונות רומא . הקרבן 127 פרטים : כשר ( לעיל , הערה , ( 70 עמי 72 ואילך . 128 מלחמת , ב , ; 243 קדמוניות , כ , . 131 נראה כי יש להסתייג מדבר מאסרם של נציגי היהודים , שצוי ן באותו הקשר בגרסת 'קדמוניות היהודים , ' ולהעדיף את גרסת 'מלחמת היהודים 129 . ' מלחמת , ב , ; 244 קדמוניות , כ , 130 . 133 מלחמת , ב , ; 264-245 קדמוניות , כ , . 136-134 אמנם על ביצוע עונשו של קלר בירושלים אין כל ידיעה שהיא , אבל כנגד זאת אין סיבה לפקפק בכך שגזר הדין לא יצא אל הפועל . 131 מלחמת , ב , ; 265-264 ; 257-254 קדמוניות , כ , . 166-160 ; 187-186 הדברים אמורים גם בימי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help