sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

בימי שלטונו של הנציב ונטידיוס _קומאנוס 52-48 ) לסה"נ ) סערו הרוחות בירושלים בגלל מעשה מביש שאירע בחג הפסח , כאשר אחד החיילים הרומאים מיחידת הביטחון שהוצבה בעיר חשף את ערוותו והשתחווה בצורה מגונה לעבר הציבור היהודי החוגג . היהודים הנעלבים דרשו מקומאנוס להעניש את האשם בפרובוקציה , אולם הלה לא עשה מאום , ולכן נמצאו רבים שחשדו בו כי הוא עצמו היה שותף עקיף למעשה . לפיכך גידפוהו צעירים עזי נפש מהציבור הירושלמי ורגמו את חייליו באבנים . אך היערכותם הצבאית המוגברת של הכוחות הרומיים גרמה בהלה בקרב המון החוגגים ובעקבותיה מנוסה כללית ברחובות הצרים של ירושלים . הפרשה הסתיימה באסון כבד של אלפי הרוגים , דבר שהפך את החג לחגא והגביר את תחושת האבל עוד יותר . עוד לא שקטו הרוחות אחרי פרשה זו , וכבר נסערה דעת הקהל הירושלמית מפרשה חדשה , שהחלה בפשיטת 'לסטים' ( כלומר מורדים יהודים ) על שיירת מטען רומית שהייתה בדרכה לירושלים . הפשיטה נועדה מן הסתם למנוע אספקה צבאית לחיל המצב הרומי בירושלים , ובו בזמן להעשיר ולשפר את הציוד שברשות לוחמי המחתרת בירושלים וסביבתה . אף ייתכן שהייתה זו פעולת גמול על מאורעות חג הפסח בבירה . כך או כך , הפרשה הגיעה לשיא כאשר אחד החיילים מפלוגת העונשין הרומית קרע לגזרים ספר תורה באחד הכפרים והעלה אותו באש לעיני כול , אגב השמעת קללות וגידופים . הסערה הציבורית עברה כנחשול אדיר את כל חלקי הארץ . למראה ההמונים שנהרו למחות לפני הנציב בקיסריה ומחשש להתלקחות מרד כללי החליט קומאנוס לצנן את הרוחות בהוצאתו של החייל הסורר להורג . ירושלים סערה פעם שלישית בימי הנציב הזה על רקע רציחתם של עולי רגל גליליים בידי מארב שומרוני , כאשר עברו בתחום שומרון בדרכם ירושלימה באחד הרגלים . חוסר המעש של הנציב הרומי , אשר שוחד על ידי נכבדי השומרונים , רק הוסיף שמן תוספתא , יום הכיפורים ב , ג ( מהדורת צוקרמנדל , עמ' . ( 183 בירושלמי , סוכה א ( נא ע"ד ) נזכרה גם ' סוכתה של הלני המלכה בלוד , שהיתה גבוהה יותר מעשרים אמה והיו זקנים נכנסין ויוצאין אצלה , ' השוו גם : בבלי , סוכה ב ע"ב ; תוספתא , סוכה א , א ( מהדורת צוקרמנדל , עמ' . ( 192 אין להתפלא שהמסורת התלמודית זכרה את בית המלוכה הזה כמופת של נדבנות יהודית ( תוספתא , פאה ד , יח [ מהדורת צוקרמנדל , עמ' ([ 24 וכמופת לאדיקות יהודית ( השוו למשל בבלי , מנחות לב ע"ב 122 . ( מלחמת , ב , ; 227-223 קדמוניות , כ , . 112-105 123 על נטייתם של הצעירים לפעולות מרד ראו י"ל לוין , 'הקנאים בסוף תקופת בית שני כבעיה היסטוריוגראפיה , ' קתדרה , 1 ( תשל"ו , ( עמ' . 48-47 124 לפי גרסת מלחמת , ב , , 227 מצאו את מותם 30 , 000 איש , אך בגרסת קדמוניות , כ , 112 צוין כי נמנו 20 , 000 חללים . אפילו התיקון מוגזם לא מעט ( עיינו שירר , ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' 458 והערה , ( 13 אין הוא יכול להמעיט מגודל האסון . 125 מלחמת , ב , ; 231-228 קדמוניות , כ , . 117-113 בגרסת 'מלחמת היהודים' צוין כי התקרית אירעה _אי שם על דרך המלך המוליכה אל מעלה בית חורון , ואילו בגרסת 'קדמוניות היהודים' צוין ביתר דיוק כי הדבר אירע במרחק של מאה ריס 12 = ) מיל ) מירושלים . 126 מלחמת , ב , 232 ואילך ; קדמוניות , כ , 118 ואילך ; 1995 , pp . 227-236 Studies : Essays in Honourof CD . Sixdnierof the Societe a" Etudes Samuritains , III , IV , Sydney Relations under Roman Rule ( 63 BCE-70 CE )\ A . D . Crown and L . Davey ( eds . ) , New Samarium A . Kasher , 'Josephus on Jewish-Samaritan

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help