sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

הגדול שמונה מטעם הנציב הרומי , " ויתור על מס רכוש שחל על כל בית ירושלמי , " סיכול מזימתם של אזרחי דואר ( לעיל ) ותכניות יומרניות לבניית החומה השלישית . " אמנם נמצאו חוגים בירושלים אשר , חרף כל המעשים הללו , הסתייגו משלטונו ואף הביעו ביקורת כלפיו , אך הוא הבליג באיפוק רב ולא נקט נגדם שום צעד משפטי ומדיני . אדרבה , הוא השתדל לפייסם ולהתפשר עמהם . " אגריפס הצטייר בעיני רובו המכריע של הציבור היהודי , וירושלים בפרט , כנצר אמתי של בית חשמונאי , ותעיד על כך גם עדותו המפורשת של פילון , ששם בגאווה את דבר מוצאו החשמונאי וזיקתו לירושלים בפי אגריפס עצמו . " הדבר מצא ביטוי גם במסורת התלמודית , השופעת בדרך כלל חום ואהדה רבה ; ויש לכך משמעות מיוחדת בשים לב למלכותו הקצרה . " נקל לשער מה גדול היה האבל שעטף את ירושלים לנוכח מותו החטוף של אגריפס . ימי המשגיחים האחרונים 66-44 ) לסה"נ ) עם חידוש השלטון הפרובינקיאלי ביהודה צצו מחדש כל הבעיות שאפיינו את ימי פונטיוס פילאטוס . אחת הבעיות הייתה קשורה בהחלטת הנציב החדש קוספיוס פאדוס 46-44 ) לסה"נ ) להחזיר לידי הרומאים את הפיקוח על בגדי הכוהן הגדול , שיהיו מונחים למשמרת במצודת אנטוניה כבעבר . " ההחלטה נתקבלה ככל הנראה גם על דעת הנציב הסורי קאסיוס ל 1 נגינוס , שאלמלא כן לא היה בא ירושלימה בלוויית צבא רב כדי לקדם פני מהומה אפשרית מצד היהודים . מסתבר כי השלטון הפרובינקיאלי הרומי כבר למד לדעת כי בעניינים הנוגעים למקדש הירושלמי ייתקל בחזית מאוחדת של כל שדרות העם , לרבות המעמדות הגבוהים וההנהגה המתונה מיסודם של 'הכוהנים הגדולים וראשי אנשי ירושלים . ' הפרשה נסתיימה בסופו של דבר בטוב , שכן לונגינוס ופאדוס נאותו לבקשת 110 קדמוניות , יט , . 297 הכוונה לפיטורי תיאופילוס בן חנן . תחילה מינה אגריפס תחתיו את שמעון בן ביתוס המכונה _קנתירא , ולדעת סמולווד נקשר הדבר בקיום מצוות היהדות מצד אגריפס ( סמולווד [ לעיל , הערה , [ 77 עמ' . ( 242 אך כעבור זמן קצר העביר אגריפס גם אותו מתפקידו והציעו ליונתן בן חנן כי 'הודה שהוא ראוי יותר למשרת כבוד זר . הלה סירב לקבל את התפקיד בטענה כי 'אלוהים לא חשב אותי כלל כראוי לכהונה גדולה , ' ועל כן המליץ על אחיו , שהוא לדבריו 'טהור מכל חטא לפני אלוהים ולפני המלך [ ... ] והוא ראוי ( יותר ) למשרת כבוד זו' ( שם , . ( 316-313 סמולווד ( שם ) העלתה את הסברה כי אחד השיקולים לחילופי הכוהנים הגדולים נעשה במקרה זה מסיבות של התאמה _רוחנית מוסרית ( נוסף על השיקול המדיני . ( 111 קדמוניות , יט , . 299 לדעת פלדמן ( L . H . Feldman [ trans . ] , Josephus , IX [ LCL ] , p . 357 , n . d ) יש להסמיך את המס לאמור במשנה ( בבא בתרא א , ה , ( אך למרבה הצער , בגלל היעדר מידע נוסף עדיין אין הצעתו חורגת מגדר השערה . 112 מלחמת , ב , ; 219-218 ה , ! 160-147 קדמוניות , יט , ; 327-326 טקיטוס , דברי הימים , ה , יב , ; 2 שוורץ ( לעיל , הערה , ( 99 עמ' 113 . 158-153 קדמוניות , יט , . 334-332 עיינו כשר ( לעיל , הערה , ( 70 עמ' 64 והערה 182 והשוו שוורץ , שם , עמ' 137 ואילך . 114 המשלחת לגאיוס , 278 ואילך . 115 עיינו : בן שלום , בית שמאי בהיסטוריה ( לעיל , הערה , ( 35 עמ' , 406-403 , 341 הערות ; 228-223 הנ " ל , בית שמאי והקנאים ( לעיל , הערה , ( 35 עמ' 137 ואילך , 286 ושם פרטים רבים . 116 קדמוניות , כ , 6 ואילך . השוו : שם , טו , ; 409-403 יח , . 95-90

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help