sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

באה לידי ביטוי בכך שהכריז על הנחות מס , מה עוד שתיקן באותה עת עוולה דתית מתמשכת כאשר ביטל את הפיקוח של הנציב הרומי על בגדי הכוהן הגדול וגם הורה להפקידם בבית המקדש בהשגחת הכוהנים , כפי שהיה נהוג בעבר . נוסף על כך פיטר ממשרתו את הכוהן הגדול השנוא יוסף קייפאס ומינה תחתיו את יונתן בן חנן . ברם ימי החסד של ויטליוס _, נציב סוריה , לא ארכו זמן רב , שהרי בחורף 39 / 40 לסה"נ לקה הקיסר גאיוס קאליגולה בשיגעון האלהתו , ובעקבותיו גזר להציב את צלמו בבית המקדש בירושלים" . אין ספק כי ירושלים הייתה שרויה אז בחרדה רבה ובאבל כבד , כמו כלל הציבור היהודי בארץ . סביר להניח כי עם רבבות המפגינים , שיצאו אל פטולמאיס ואחר כך אל טבריה כדי למחות לפני הנציב הסורי פטרוניוס נגד ביצוע הגזרה , נמנו גם משלחות מירושלים . העובדה כי המקדש הירושלמי כבר חולל פעמיים בידי מצביאים רומאים ( פומפיוס וקראסוס , ( וכי קדושת ירושלים הועמדה בסכנה גדולה זמן קצר לפני כן בימי פונטיוס פילאטוס _, רק חיזקה בלב הציבור בבירה את החשש כי הסכנה עלולה לחזור ולהישנות שוב . ימי אגריפס הראשון 44-41 ) לסה"נ ) מלכות אגריפס הראשון הייתה בגדר קרן אור באפלה . היא עמדה בניגוד מוחלט לממשל הפרובינקיאלי שקדם לה , משום שאגריפס עשה כל אשר לאל ידו להתחבב על נתיניו היהודים , ועל כן גם הרעיף עליו יוספוס רק דברי הלל ושבח . וכך הוא כותב : הוא לא היה דומה בשום דבר להורדוס , המלך שלפניו . שכן ההוא טבע מרושע היה בו [ ... ] ואילו אגריפס היה בעל טבע נוח ומידת נדיבות שווה כלפי הכול . הוא היה נוהג בנכרים מתוך אהבת הבריות והראה להם את ידו הנדיבה , ובדומה לכך היה אציל כלפי בני עמו ורחש להם חיבה יתרה . ישיבתו , ישיבת קבע בירושלים , 99 קדמוניות , ידו , 261 ואילך ; פילון , המשלחת לגאיוס , 184 ואילך . ראו בהרחבה כפירושיה של סמולווד לחיבורו של פילון ( לעיל , הערה ( 91 ובדברי המבוא שלה שם וכן סמולווד ( לעיל , הערה , ( 26 עמ' 174 ואילך ! כשר ( לעיל , הערה , ( 70 עמ' 58 ואילך ; הנ"ל , כתבי פילון האלכסנדרוני , א , בעריכת ס' דניאל נטף , ירושלים תשמ"ו , עמ' 104 ואילך ; ד' שוורץ , אגריפס הראשון מלך יהודה האחרון , ירושלים תשמ"ז , עמ' 90 ואילך . 100 המשלחת לגאיוס , 222 ואילך ; קדמוניות , _יח , . 288-262 בין המשלחות בלטו 'בעלי השררה מקרב היהודים , ארכונטים וכוהנים' ( המשלחת לגאיוס , שם ) וכן בני המשפחה ההרודיאנית , אריסטובולוס ( אחי אגריפס ) וחלקיה 'הגדול' ( בן שלומית אחות הורדוס ) ועמהם 'ראשי העם' ( קדמוניות , יח , 101 . ( 273 המשלחת לגאיוס , . 344-338 אפילו ההיסטוריון הרומי טקיטוס , שלא ניתן לחשוד בו באהבת ישראל ( בלשון המעטה , ( קבע במפורש כי גם אחרי מות קאליגולה עדיין נותרה 'החרדה פן מישהו מן הקיסרים יגזור על אותם דברים עצמם' ( ספרי השנים , יב , . ( 54 גם במסורת התלמודית נשתמרו הדיה של חרדה זו , עיינו : ירושלמי , סוטה ט ( כד ע"ב ;( בבלי , סוטה לג ע"א ; שיר השירים רבה , פח יא ( סג ע "ב . ( 102 פרטים מלאים : מ' שטרן , 'מלכותו של אגריפס הראשון , ' והנה אין יוסף : ספר זיכרון ליוסף אמוראי , תל אביב _תשל''ג , עמ' ; 135-117 הנ"ל ( לעיל , הערה , ( 82 עמ' ; 109-102 שוורץ ( לעיל , הערה . ( 99

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help