sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

על חשבון כספים מאוצר המקדש . הוא צפה מראש הפגנת עם רבת משתתפים בירושלים וכדי לקדם פניה פיזר בין ההמון את חייליו , כשהם לבושים בגדי הדיוטות וחמושים באלות מוסתרות , וציווה עליהם להפליא מכותיהם ביהודים לפי אות מוסכם ממנו . כשפתח ההמון בצעקות מחאה וגידופים , ניתן האות והחיילים הנחיתו מהלומות על ראשי המפגינים . רבים נספו מן המכות ואחרים מצאו מותם במנוסה הכללית המבוהלת שפקדה את ההמון . השערורייה השלישית הקשורה בשמו של פילאטוס נמסרה מאת פילון האלכסנדרוני , ובאה לידי ביטוי בהכנסתם של מגינים מוזהבים לארמון הורדוס בירושלים לכבוד הקיסר טיבריוס . אף על פי שלא צוירה או נחרתה על המגינים שום תמונה או דמות , זולת כתובות הקדשה לכבוד הקיסר , החשיבו אותם בירושלים כ'חידוש מהפכני' שיש להתנגד לו נמרצות . אפילו משתפי הפעולה המובהקים עם הרומאים , בני המשפחה ההרודיאנית ואנשי המעלה בציבור היהודי , הביעו תרעומת על כך . מסתבר כי פילאטוס נקט תכסיס ערמומי , שבו אמנם נמנע מציור תמונות על גבי המגינים , אך לא ויתר על רישום כתובות הקדשה פגאניות לקיסר . מן הסתם צוינו בהן שמות האלים הרומיים , והן כללו מטבעות לשון אליליות , שיכלו לפגוע ברגשות הדתיים של נוטרי קדושת ירושלים . פילאטוס ביקש בוודאי לכרסם במעמדה כ'מקום קדוש , ' דבר שיכול היה להגשים בנקיטת התכסיס הזה . פרשת הפרוטומות ופרשת המגינים עוררו בספרות המחקר המודרני מחלוקת : האם מדובר בשתי פרשיות שונות ונבדלות זו מזו , או שמא בפרשיות זהות , רוב המלומדים נטו להפריד ביניהן , ורק מיעוטם זיהו אותן כאחת . עמדת המיעוט נוטה לתת במקרה זה עדיפות לעדות יוספוס על פרשת הפרוטומות , אלא שאין בכך כדי לטשטש את ההבדלים הברורים בינה לבין עדות פילון . הואיל ועדות פילון אינה אפולוגטית יותר מזו של יוספוס , אין טענה על כך צריכה להמעיט מערכה . ראוי לזכור כי פילון חי בעיצומה של ההתרחשות ההיסטורית שתיאר , בעוד יוספוס כתב את גרסתו לפחות שני דורות לאחר מכן . ואם גם יקשה מישהו וישאל : מדוע התעלם פילון מפרשת הפרוטומות ? ניתן להשיב ולומר כי בהתייחסו אל פרשת המגינים לבדה ביקש להמחיש את הרגישות היהודית היתרה בעניין מעמדה של ירושלים , שהרי בפרשה זו הופגנה התנגדות נחרצת אפילו להכנסת מגינים עם שמות אלים ומטבעות לשון אליליות , שלא לדבר על תמונות וצלמים , שהם בגדר 'קל וחומר . ' שתיקת יוספוס , לעומת זאת , בפרשת המגינים קלה יותר להסבר , 88 מלחמת , ב , ' 177-175 קדמוניות , יח , . 62-60 ועיינו בהרחבה : סמולווד ( לעיל , הערה , ( 26 עמ' 162 והערות 89 . 65-63 בתיאור הפרשה הזו יש סתירה בין גרסת 'מלחמת היהודים' ( ב , ( 177 לבין 'קדמוניות היהודים' ( יח , . ( 62 באחרונה סופר כי 'היהודים לא נהגו כלל במורך לב' וכי היו בהם 'שנתפשו כשהם בלתי מזויינים על ידי אנשים שהסתערו ( עליהם ) לאחר שהתכוננו לכך ; ' ולא ברור באיזו מידה נועד התיאור לגלות אמת שהוסתרה בגרסת 'מלחמת היהודים 90 . ' פילון , המשלחת לגאיוס , ; E . M . Smallwood , Philonis Aiexandrini Ugatio ad Gaium , Leiden 1961 , p . 302 91 . 305-299 שטרן ( לעיל , הערה , ( 82 עמ' 92 . 95 ד' שוורץ , 'יוסף בן מתתיהו ופילון האלכסנדרוני על פונטיוס פילאטוס , ' א' רפפורט ( עורך , ( יוסף בן מתתיהו היסטוריון של ארץ ישראל , ירושלים תשמ '' ג , עמ' , 236-217 ובייחוד עמ' . 233-231

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help