sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

ששהו בירושלים , בעוד 3 , 000 החיילים הסבסטיאנים , בפיקודם של הקצינים הרומאים רופוס וגראטוס , שמרו אמונים לרומא . מעשה ההצתה המכוונת של לשכות בית המקדש בידי הרומאים , מרחץ הדמים שבא בעקבותיו ושוד כספי ההקדשות באוצר עוררו את חמת היהודים עוד יותר , שכן הם חשו עצמם עומדים על סף שואה לאומית ודתית . מתברר אפוא כי טעמו של חורבן הורגש בירושלים כבר זמן רב לפני פרוץ המרד הגדול . כבר באירוע זה גילו היהודים חירוף נפש עילאי , והקדימו בזאת את הלוחמים הקנאים במערכה הסופית על ירושלים בשנת 70 לסה"נ . הפרשה יכולה אפוא להצטרף כחוליה חשובה בשרשרת הפגיעות בבית המקדש מאז ימי אנטיוכוס אפיפאנס , פומפיוס , וקראסוס . במקביל התלקחו מרידות גם במקומות אחרים בארץ , ודיכוין ביד הנציב וארוס היו בגדר אסון לאומי של ממש . לא בכדי התייחסה המסורת התלמודית אל מאורעות הימים ההם כאל 'פולמוס' ( כלומר מלחמה ביוונית ) ואף מנתה אותו ברצף ה'פולמוסים' הנודעים כמו 'פולמוס של אספסיאנוס' ו'פולמוס קיטוס . ' וארוס השאיר בירושלים לגיון רומי בתורת חיל מצב לשמירת ביטחונה , ממש כפי שהיה הדבר בעלות הורדוס לשלטון בשנת 37 לפסה"נ . לדברי יוספוס , וארוס התיר למשלחת יהודית של חמישים נציגים מירושלים לצאת לרומא 'כדי לטען למען שלטון עצמי לאומתם . ' בבואם לרומא הם נתמכו מצד אחיהם שם , וביחד עם 8 , 000 מהם ויותר , נתקבלו על ידי הקיסר _אוגוסטוס כדי שיוכלו להשמיע את טענותיהם ובקשותיהם . אחרי ששפכו את מרתם על ימי שלטונו של הורדוס , ביקשו מהקיסר להשתחרר משלטון בנו ארכילאוס ולהיספח אל סוריה , כך שיהיו נתונים למרות הישירה של נציביה הרומאים . היו מלומדים שטענו כי המשלחת היהודית הביעה בזאת התנגדות עקרונית לשלטון יהודי ריבוני וכי ביקשה להסתפק באוטונומיה רוחנית ודתית תחת שלטון רומא , דבר ההולם כביכול את השקפת עולמם של הפרושים . ברם פרכותיה של דעה זו גלויות לעין . קרוב לוודאי שהמשלחת היהודית לא התכוונה להציג התנגדות עקרונית לשלטון ריבוני יהודי , משום שהורדוס ובניו היו פסולים בעיניה ממילא והוצגו כמלכים נכרים . המשלחת התייחסה אפוא רק לשלילת השושלת ההרודיאנית גופה , וביקשה להמליץ בפני הקיסר על הפתרון המדיני הטוב ביותר בעיניה בנסיבות הזמן ההוא . מאחר שלא היה כל סיכוי בעיניה לחדש את הריבונות היהודית כבעבר , הבררה המדינית הייתה לדידה אחת משתיים : שלטון רומי עקיף בחסות מלך מבית הורדוס , או שלטון רומי ישיר בחסות הנציב הרומי של סוריה . לאור ההתנסות העגומה בשלטון העקיף ההרודיאני נראתה האפשרות השנייה עדיפה מהראשונה , ורק העתיד הוכיח כי הייתה זו הערכה מוטעית מיסודה . 72 קדמוניות , _יז , ; 265-261 מלחמת , ב , 73 . 52-49 ראו למשל סדר עולם רבה , ל ( מהדורת רטנר , תשכ"ו , ( עמ' עג . 74 מלחמת , ב , ; 79 קדמוניות , יז , 75 . 299 מלחמת , ב , ; 92-80 קדמוניות , יז , 76 . 341-300 ראו למשל אוטו ( לעיל , הערה , ( 24 עמ' . 194 השקפה זו עולה בקנה אחד עם זו ששפטה את הופעת המשלחת היהודית בימי פומפיוס , וראו לעניין זה בהרחבה אפרון ( לעיל , הערה , ( 18 עמ' 199 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help