sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

ידי שיגור קציני ביטחון ושתדלנים אחרים בשירותו להשפיע על המפגינים להתפזר ולא להיסחף לפעולות קיצוניות , מה עוד שהוא ביקש להתחמק בחסות הטענה הפורמלית כי אינו מוסמך להכריע בשאלות עקרוניות כל כך בטרם אישר הקיסר את שלטונו . משלא נענו התביעות , נחשף הציבור הירושלמי יותר ויותר להשפעת הקיצונים שפתחו במהומות . עלייתם לרגל של המוני חוגגים בחג הפסח הייתה קרקע פורה להתנגשויות דמים . ארכילאוס ניסה לבלום את המפגינים ולהשליט סדר בכוח הזרוע של פלוגת חיילים , אולם ההמון הגיב ברגימת אבנים , שבה מצאו את מותם חיילים רבים . ארכילאוס הגיב בשיגור כוחות גדולים יותר , בעיקר של פרשים , ואמנם רק בעזרתם עלה בידו לפזר את המפגינים במחיר כבד של 3 , 000 חללים . כשיצא ארכילאוס לרומא , הופיע בירושלים סבינוס , הממונה על ההכנסות בפרובינקיה סוריה , כדי לשים ידו על נכסי הורדוס עד שתוכרע שאלת הירושה . הדבר המחיש כמובן לציבור הירושלמי מיהו בעל הבית האמתי בעירם ובארצם . עוד לפני שובו של ארכילאוס ירושלימה הגיעו לאוזניו הידיעות על התלקחות מרד כללי שמוקדו הראשי היה כמובן בירושלים . מסתבר כי וארוס , נציב סוריה , חזה מראש את האפשרות שמרד של ממש יפרוץ בבירה ולכן עלה לעברה עם שלושת לגיונותיו ואף השאיר בתוכה אחד מהם כדי לקדם פני רעה אפשרית . יוספוס ניסה להטיל את האשמה להתלקחות המחודשת על סבינוס , בטענה כי התגרה ביהודים ופעל מתוך תאוות בצע , אך למעשה צריכה התגרותו להיחשב רק כזרז ולא יותר , שכן וארוס עצמו צפה , כאמור , התפרצות כזו בכל רגע . התלקחות המרד בחג השבועות לא הייתה אפוא עוד מעשה מקרי וספונטני , ואפילו תיאורו של יוספוס אינו יכול לטשטש זאת . אדרבה , עולי הרגל 'לא באו בהמוניהם מפני החג אלא מפני זעמם / 70 והם נהרו מכל קצווי הארץ . הסתערות המורדים על הלגיון הרומאי נערכה בצורה מחושבת היטב מבחינה טקטית ונועדה לסגור עליו משלושה כיוונים , ללמדך שהייתה זו פעולה צבאית מתוכננת כדבעי , שחרגה מגדר התלקחות ספונטנית בלתי מבוקרת . מתברר כי התסיסה המרדנית נגד ארכילאוס בחג הפסח וההתלקחות נגד סבינוס ווארוס בחג השבועות לא היו אלא שתי חוליות במסכת אירועים אחת . מתברר כי בעיצומן של התנגשויות הדמים הצטרפו למורדים גם החיילים היהודים מצבא הורדוס 67 קדמוניות , יז , ! 237 , 218-200 מלחמת , ב , 68 . 30 , 15-1 מלחמת , ב , 69 . 40-39 שם , ; 41 קדמוניות , יז , 70 . 253-252 מלחמת , ב , . 43 והשוו קדמוניות , יז , . 254 אין ללכת שולל אחר הערכת יוספוס כי הזעם הופנה כלפי סבינוס באופן אישי . הוא ביקש ליצור רושם זה בכוונה להסיח את הדעת מהמוטיבציה האמתית למרד — השאיפה העממית הרחבה לפרוק את עול רומא . הסתירה הזו מתגלה בבירור גם בהמשך דבריו , כאשר הוא שם בפי הציבור הירושלמי טיעון אפולוגטי מוזר למדי , שנועד להצניע את מניעי המרד . ראו : קדמוניות , יז , ; 294-292 מלחמת , ב , . 72 לא הייתה זו הפעם היחידה שבה השתדל להטיל את האחריות לאסון הלאומי על גורמים שוליים משני עברי המתרס , דהיינו על אישיות מושחתת מאנשי הצבא או המנהל הרומי מזה , ועל קבוצת מיעוט של חמומי מוח קיצונים מקרב הציבור היהודי מזה . כך ביקש לנקות מאחריות את הקיסרות הרומית ואת העם היהודי ככלל , כל זאת כדי להציג את פורענות המרד כטרגדיה אמתית . עיינו א' כשר , המרד הגדול — הסיבות והנסיבות לפריצתו ; לקט מאמרים , ירושלים תשמ"ג , מבוא , עמ' 41 , 31 , 10 ועוד . 71 מלחמת , ב , ; 44 קדמוניות , יז , . 255 השוו עוד : מלחמת , ב , 55 ואילך ; קדמוניות , יז , 258 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help