sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

לא העז הורדוס לערוך את המשפט בירושלים לפני בית דין יהודי , ובוודאי שלא בנוכחות קהל יהודי . אין ספק כי לא הרגיש בטוח בבירתו , שאלמלא כן לא היה מעביר את המשפט אל בריטוס ואת ההוצאה להורג אל סבסטיה . בשנת 5 לפסה"נ ערך הורדוס הלוויה מפוארת בירושלים לפירורא אחיו . לפי תיאורי יוספוס , הוא הורה לערוך לו אבל לאומי כללי , ללמדך על העמדה המסויגת של הציבור מהמשפחה ההרודיאנית . באותה שנה נערך בירושלים גם משפטו של אנטיפטרוס , בנו של הורדוס מאשתו הראשונה דוריס , שנערך לפני בית הדין המלכותי בהשתתפות נציב סוריה קווינקטיליוס וארוס שנזדמן באותה עת לירושלים . הדיון המשפטי נמשך כמה חודשים ונסתיים בצורה הצפויה מראש והאופיינית כל כך למשפטי הורדוס , כלומר בפסק דין מוות . מסתבר כי במקרה זה לא חשש המלך מתגובת הציבור הירושלמי , שהרי אנטיפטרוס , בדומה לאביו , לא נהנה בלשון המעטה מאהדת דעת הקהל . לכל היותר עורר המשפט סקרנות רכילותית בכל הנוגע לתככי החצר ולקנוניות הנפתלות שנרקמו שם . כעבור זמן קצר , כאשר נפוצה שמועה בירושלים כי הורדוס מת על ערש דוויי ביריחו ( שנת 4 לפסה"נ , ( העזו שניים ממנהיגי הפרושים באותו הזמן , יהודה בן ציפורי ומתתיה בן מרגלות ועמם ארבעים צעירים מתלמידיהם ובתמיכת המון ירושלמי גדול , לגדוע בקרדומות את נשר הזהב הגדול ( סמלה של רומא ) שהותקן בפקודת הורדוס בשער בית המקדש . המעשה נחשב למופת של אמונה וביטוי עממי אותנטי של נאמנות הציבור הירושלמי לצו המקראי 'לא תעשה לך פסל וכל תמונה' ( שמות כ ד . ( תפיסת המנהיגים היהודים ותלמידיהם והוצאתם להורג בשרפה בעודם בחיים הסעירו מאוד את הרוחות בירושלים , הגם שההוצאה להורג לא נעשתה בה אלא ביריחו . הורדוס הגוסס ציווה להזמין שמה את ראשי היהודים מירושלים כדי להיות נוכחים במעמד הנורא . ימי פולמוס וארוס 4 ) לפנה"ס ) אין ספק כי אחת הסיבות העיקריות להתפרצות המהומות אחרי מות הורדוס הייתה נעוצה ברגשות נקם חזקים על רצח שני החכמים ותלמידיהם . לאחר תום שבעת ימי האבל הרשמי על מות הורדוס וסעודת ההבראה ההמונית והמפוארת שנערכה בירושלים ביזמת ארכילאוס ( יורשו הבכיר של הורדוס ) זכה הלה באופן זמני וקצר לאמון של חלק מהציבור בלבד . הרוב הגדול הציג לפניו שורה של תביעות , והוא נענה רק לחלק מהן — הפחתת מסים , ביטול מכסים ושחרור אסירים מדיניים . אך מנגד דחה את התביעות החשובות יותר — הענשת נאמני הורדוס על רצח שני החכמים ותלמידיהם ופיטורי הכוהן הגדול יועזר בן שמעון הביתוסי . התביעות האחרונות הושמעו באספת מפגינים ספונטנית , אולם ארכילאוס נמנע מלקיים משא ומתן ישיר עם ציבור המפגינים , ניסה להרוויח זמן על 63 קדמוניות , יז _, ; 59 מלחמת , א , 64 . 580 קדמוניות , יז , 93 ואילך , 182 ואילך ; מלחמת , א , 621 ואילך , 661 ואילך . 65 קדמוניות , יז , ? 167-149 מלחמת , א , 66 . 655-648 קדמוניות , יז , 211 , 207-206 ואילך ; מלחמת , ב , . 7-5

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help