sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

ואסיה הקטנה ניסו להתנכל להן ולבטלן . אחת הזכויות שהורדוס הגן עליהן בהצלחה , באמצעות שירותיו המשפטיים של ניקולאוס איש דמשק , התייחסה למשלוח תרומות מחצית השקל וכספים אחרים ירושלימה . הדבר יכול כמובן להסביר את אחת הסיבות העיקריות להיחלצותו לעזרת יהודי התפוצות , שהרי בזאת הוא הועיל גם לממלכתו בהזרמת כספים רצופה ומתמדת . ואכן , ניתן לומר כי תרומות אלו היו אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של הורדוס , שסייעו רבות לבנייה הציבורית בירושלים לרבות בית , המקדש . יחסיו הטובים עם יהודי התפוצות נועדו כנראה גם לתקן את תדמיתו . ואכן , הצלחתו בעניין זה נחשבה בעיניו להישג אדיר שמן הדין להכריז עליו ברבים ובאופן חגיגי בירושלים . ברוב התלהבותו על אותו הישג ועל אחרים , החליט אז לשמוט לכל נישומיו רבע ממסי שנת המס החולפת , דבר אשר לדברי יוספוס נתקבל בברכה באספת העם בירושלים . למרות הישגיו המרשימים , לא חזר השקט אל מעונו בבירה הירושלמית . אדרבה , לדברי יוספוס , אף 'היתה מהומה בחצר המלך בדומה למלחמת אזרחים ושנאה בין איש לרעהו' וכר . לשון אחר : התככים בארמון המלכות נמשכו והחריפו עד כדי קרע גלוי עם בניו ממרים החשמונאית . מסיבה זו הוא נסע עמם לרומא 12 ) לפסה"נ ) כדי להאשימם לפני הקיסר אוגוסטוס כמי שחתרו תחת שלטונו . הקיסר השכיל ליישר את ההדורים ביניהם עד שחזרו הכול מפויסים ירושלימה . יתר על כן , באספת עם שנערכה בנוכחות כל המי ומי של חצר המלכות , הודיע הורדוס חגיגית על הפיוס המשפחתי . הפיוס תרם להרגעת הרוחות בירושלים , ואולי אף הקהה לזמן מה את השנאה להורדוס . אכן , המציאות הוכיחה שאותו פיוס לא החזיק מעמד לאורך ימים שכן התככים בחצר המלכות גברו והלכו עד שנתגלע קרע חדש בין הורדוס ובין בניו החשמונאים . גם הפעם הושב שלום הבית בארמון המלכות הירושלמי לזמן קצר בזכות ביקורו של ארכילאוס מלך _קפדוקיה , חותנו של הורדוס , שהצליח בתבונה רבה ליישר את ההדורים . ניתן לשער כי הביקור לא נשאר בגדר אירוע משפחתי צנוע , אלא קיבל ממד של ביקור ממלכתי _רב רושם , שהרי לא בכל יום מלך זר מבקר בירושלים , מה עוד שהורדוס שוחר הראווה לא היה מחמיץ מן סתם את ההזדמנות להפגין את גדולתו ולהתהדר בקשריו הבין לאומיים והמשפחתיים . אולם גם במקרה זה לא עבר זמן רב ושלום הבית בארמון המלכות הופר מחדש . הפעם היה הקרע מוחלט , ועקב זאת נשפטו בני הורדוס בבית דין מיוחד שהוקם בבריטוס ( ביירות , ( ומשנמצאו חייבים בדין הוצאו להורג בסבסטיה . גם במקרה זה , כמו בעבר , 57 ראו למשל קדמוניות , טז , . 171-170 , 167-166 , 163 על המשפט עצמו ראו : שם , ; 61-27 שליט , הורדוס המלך , עמ' 217 ואילך ; א' כשר , 'הורדוס ויהודי התפוצה , ' א' אופנהיימר וב' איזק ( עורכים , ( התפוצה היהודית בתקופה ההלניסטית רומית : תעודה — קובץ מחקרים של ביה '' ס למדעי היהדות ע"ש חיים רוזנברג , תל אביב תשנ '' ז , עמ' יא-כב . 58 קדמוניות , טז , . 65-62 59 שם , 188 ואילך ; מלחמת , א , 467 ואילך . 60 קדמוניות , טז , ; 134-132 מלחמת , א , 61 . 466-457 קדמוניות , טז , ; 270-261 מלחמת , א , 62 . 512-499 הדבר אירע בשנת 7 לפסה"נ . ראו : קדמוניות , טז , ; 394-361 מלחמת , א , . 551-538

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help