sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

מסתבר כי ביטחונו בירושלים הושג בין השאר על ידי צווים לאיסור התקהלויות ולהגבלת תנועה , בילוש קפדני . מעצרים בגלוי ובסתר ועל ידי הוצאות להורג . ראוי לשים לב לעובדה כי ההוצאות להורג בוצעו במבצר הורקניה ולא בירושלים , וככל הנראה מחשש להפגנות ומהומות . חשדנות הורדוס הייתה גדולה כל כך , עד כי כפה על רוב נתיניו להישבע לו אמונים , וזאת חרף ידיעתו על איסור השבועה שהיה מקובל ביהדות . הדבר השיג כמובן את ההפך הגמור : כפיית השבועה עוררה רוגז רב , מה עוד שגילויי הסרבנות והמרי גררו הוצאות להורג נוספות . מורת הרוח ממשטר העריצות גברה בירושלים גם בעטיו של החוק הרומי שאימץ הורדוס כדי למגר יריבים הפועלים במחתרת על ידי הגלייתם מהארץ . מעשה אחר התסיס אף הוא את דעת הקהל הירושלמית . מסתבר כי חלק נכבד ממקורות המימון למפעליו השונים השיג הורדוס על ידי שוד קברו של המלך דויד , דבר שנעשה באישון לילה ואחרי היסוסים ממושכים וחששות מפני תגובת הציבור בבירה . גם לאחר המעשה הנפשע היה הורדוס אחוז עדיין פחד ובעתה , ועל כן בנה על פי הקבר מצבת שיש לבנה ויקרה כדי לכפר על פשעו . לא ברור מתי נודע הדבר בחוצות ירושלים , אם מיד לאחר המעשה או אם רק כעבור זמן . כך או אחרת , הדבר הוסיף שמן על מדורת השנאה של תושבי הבירה כלפיו . בשנת 17 / 18 לפסה"נ חזרו לירושלים אלכסנדר ואריסטובולוס , בניו ממרים החשמונאית , ובואם הפך עד מהרה את העיר למוקד מחודש של תככים בכיכובה הראשי של שלום אחות המלך . בשנת 15 לפסה"נ כיבד מרקוס אגריפא , יועצו הבכיר של הקיסר וחתנו , את הורדוס בביקור ממלכתי רב רושם שבמהלכו גם שהה בירושלים . הציבור הירושלמי הדחיק אז לשעה קלה את השנאה למלך והקביל את פני האורח רם המעלה בהדרת כבוד רבה . גם הלה הפגין רוחב לב כאשר הקריב מאה פרים ( _היקטימבה ) בבית המקדש , העלה תרומה נכבדה לקישוטיו ואף ערך סעודת עם גדולה בעיר . ידידותו לעם היהודי אף הוכחה כעבור שנה בהגנה על זכויות היהודים בתפוצות ( להלן . ( בשנת 14 לפסה"נ ערך הורדוס אספת עם גדולה בירושלים , ובה הודיע בחגיגיות על הישגיו , בפרט בנוגע ליהודי התפוצות באימפריה הרומית . הללו זכו בהשתדלותו להגנת זכויותיהם במשפט שנערך בבית דינו של מרקוס אגריפא באפסוס , אחרי שערי יוניה , קיריני 52 קדמוניות , טו , 53 . 369-365 שם , טז _, . 5-1 עיינו : א' גולאק _, 'החוק של הורדוס המלך על עונש הגנבים , ' נ"ה טורטשינר , א"א קבק _, א' צ'ריקובר , ב' _שוחטמן ( עורכים , ( ספר י' קלוזנר , תל אביב תרצ"ז , עמ' : 135-132 שליט , הורדוס המלך , עמ' ; 132-125 מ' שטרן , 'מלכותו של הורדוס , ' מ' _אבי יונה ( עורך , ( תקופת בית הורדוס ( ההיסטוריה של עם ישראל , ( ירושלים תשמ"ג , עמ' , 253 , 81 הערה 54 . 51 קדמוניות , טז , . 182-179 תיאור מעשה דומה ביחס לקבר דויד , שנעשה בידי יוחנן הורקנוס הראשון ( השוו שם , יג , , ( 249 נועד ככל הנראה להמעיט מחומרת מעשהו של הורדוס . 55 שם , טז , 7 ואילך ; שליט , הורדוס המלך , עמ' 286 ואילך . 56 קדמוניות , טז , ; 56-55 , 14 פילון , המשלחת לגאיוס , . 297-294 פילון אינו רומז דבר על ההיקטומבה , דבר המעורר חשד כי דברי _יוספוס נכתבו מתוך הגזמה או כמסקנה המתבקשת מהשוואה לנורמות הרומיות המקובלות במעמדים שכאלה . דיון מקיף וממצה על השתתפות גויים בעבודת בית המקדש , לרבות מתן תרומות וקישוטים , מצוי אצל שירר , ההיסטוריה של העם היהודי , ב , עמ' . 313-309

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help