sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

אדם ( בדרך כלל של נידונים למיתה , שמן הסתם היו בהם גם צעירים מרדנים מירושלים עצמה ;( כל אלה היו לזרא בעיני הציבור היהודי , שגם חרד לדמותה של ירושלים עיר הקודש . ההתנגדות למעשים אלה גברה עוד יותר כאשר נפוצה שמועה שהורדוס הכניס ירושלימה אותות ניצחון עם עיטורי צלמים . אמנם הרוחות נרגעו קמעא כאשר הוא הוכיח כי אותן אותות נעדרו צלמים וציורי דמות כלשהם , אבל נמצאו כאלה 'שעמדו ברוגזם על המנהגים שאינם נהוגים , משום שחשבו , שהפרת חוקי האבות היא ראשית פורענויות גדולות . ' לדידם , הורדוס הוכיח כי הוא 'אויב העם כולו , ' ולכן הגיעו הדברים לידי כך שנתארגנה קבוצת מחתרת של עשרה קושרים מבני ירושלים שהתכוונה לרצוח את הורדוס ועמו את פמליית יועציו הנכרים . אחד ממרגלי המלך גילה את הקשר והביא לתפיסת הקושרים , שעונו והוצאו להורג . אולם ביד הגורל , המרגל עצמו הומת לאחר זמן בידי אנשי מחתרת אחרים , שביתרו את גופתו והשליכוה לכלבים . הורדוס ניהל חקירה דקדקנית לגלות את האשמים , אך הציבור הירושלמי מילא פיו מים . רק לאחר שתפס נשים אחדות שהיו עדות למעשה ולא נרתע לענותן , נלכדו האשמים והוצאו להורג . הניכור והאיבה של העם היהודי , ובראשו הציבור הירושלמי , ערער לא מעט את ביטחונו העצמי של הורדוס . כדי להימנע מניסיונות קשר ומרד למיניהם , הוא מיהר לבנות בפינה הצפונית המערבית של בית המקדש את מצודת אנטוניה , שבאמצעותה ניתן היה להשיג שליטה מלאה על הר הבית . נוסף על כך הציב בכל המקומות הרגישים בעיר ומחוצה לה משמרות חזקים כדי לסכל כל התארגנות חתרנית מבעוד מועד . דומה כי במסגרת מדיניות הבנייה הביטחונית בירושלים ביקש הורדוס לבצר גם את ' היפודרום / אמפיתיאטרון בירושלים , ' א' פאוסט וא' ברוך ( עורכים , ( חידושים בחקר ירושלים , דברי הכנס השישי , רמת גן תשס '' א , עמ' 35 . 86-75 קדמוניות , טו , . 276-267 על היחס השלילי בספרות התלמודית לתאטראות ולקרקסאות , ראו : י' בן שלום , _'בית שמאי ומקומו בהיסטוריה הפוליטית והחברתית של _ארץ-ישד _# ל במאה הראשונה לספירה , ' עבודת דוקטור , אוניברסיטת תל אביב _, , 1980 עמ' 258 , 168-167 ( הערות !( 108-107 הנ " ל , בית שמאי ומאבק הקנאים נגד רומי , ירושלים תשנ"ד , עמ' 311 , 52-51 ואילך . 36 קדמוניות , טו , . 281-277 ראוי לשים לב כי אליבא דהורדוס ההתנגדות להכנסת האותות הייתה בגדר ' אמונת הבל , ' ללמדך על יחסו האמתי למסורת ישראל , יחס שלא היה שונה מזה של שונאי ישראל בעולם היווני הרומי , שהרי בכינוי נלעג זה עצמו כונתה בפיהם האמונה היהודית . מדברי יוספוס אף עולה הרושם הברור שהורדוס נמנע מתגובה כוחנית בעניין זה , לא בגלל מעצורים דתיים או סובלנות דתית , אלא רק משום ש'הוא לא חשב כי השעה כשרה לנהוג בכוח' ( שם , . ( 277 37 שם , . 281-280 ראו עוד : ג' אלון , מחקרים בתולדות ישראל בתקופת הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד , א , תל אביב תשי '' ז , עמ' ; 120-119 בן שלום , בית שמאי בהיסטוריה ( לעיל , הערה , ( 35 עמ' , 259 , 168 הערה . 110 38 קדמוניות , טו , . 291-267 39 שם , ; 409-403 , 295 , 292 מלחמת , ה , , 245-238 ועיינו שליט , הורדוס המלך , עמ' . 191-190 ממצודת אנטוניה הובילה מנהרה נסתרת לעבר השער המזרחי של בית המקדש עד לעזרה הפנימית , ושם נבנה מגדל שנועד לאפשר להורדוס להגיע אליו בהיחבא ולהישמר באופן זה ממרידה אפשרית ( שם , . ( 424 על האתר עיינו פ' כנואה , 'שיחזורה הארכיאולוגי של מצודת אנטוניה , ' קדמוניות , , ( 1972 ) 20-19 עמ' . 129-127 פרטים נוספים על הממצא הארכאולוגי של מצודת אנטוניה ראו : 'ירושלים , ' האנצי ק לופדיה החדשה לחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל , ב , ירושלים , 1992 עמ' , 663-662

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help