sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

משהוכרעה המערכה , נשקפה הסכנה כי החיילים הרומאים יפתחו במעשי שוד נרחבים , שיהפכו את ירושלים למדבר שממה , שהרי סוסיוס עצמו התיר להם לשלוח ידם בביזה , כמנהגם של מצביאים רומאים בזמן כיבושה של עיר אויב . לדברי יוספוס , אך בקושי עצר הורדוס בעדו , וזאת רק לאחר שהבטיחו כי יפצה אותו ואת חייליו בשלמוני כסף מכיסו הפרטי . אין לחשוד באמתות הידיעה האחרונה , חרף המגמה האפולוגטית השקופה הגלומה בה , שהרי סביר לחשוב כי דווקא היה להורדוס אינטרס ממשי בכך . אי אפשר להתעלם מהעובדה החשובה כי אותה ביזה גדולה שנמנעה מחייליו של סוסיוס נפלה בחלקה הגדול בידי הורדוס עצמו , שהפקיע את רכושם של אויבו אנטיגונוס והאצולה הירושלמית שתמכה בו . בסיכום דבריו יוספוס משווה את הפורענות דלעיל לזו שאירעה בימי פומפיוס _, ואפילו מצא סמליות רבה בעובדה כי שתי הפורענויות נסתיימו ב'יום הצום' ( כלומר ביום הכיפורים . ( החישובים הכרונולוגיים מוכיחים כי אין לכך כל יסוד וכי שגיאתו הכרונולוגית נבעה מהמקורות הנכריים שעליהם נסמך . בבורותם גרסו אלה כי השבת היהודית הייתה גם יום צום , וכך שורבב יום הכיפורים לפרשה זו . יתר על כן , סופרים נכרים השתעשעו כידוע גם בכתיבת סטראטגמות , שלפיהן הוכרעו היהודים במערכות גורליות בהיסטוריה שלהם דווקא בימי שבת ומועד . היתרון התעמולתי הגלום בכך היה גדול , לא רק בהצדקת מצב השעבוד הלאומי של היהודים , אלא גם בחשיפת קלונם כבעלי אמונת הבל ברברית . ירושלים בימי מלכות הורדוס 4-37 ) לפסה"נ ) הורדוס המנצח קבע את ירושלים לבירתו ואת ארמון החשמונאים לארמונו המלכותי . המשפחה המלכותית ישבה עמו שם , אלא שענפיה החשמונאיים היו נתונים לפיקוח צמוד וקפדני , שהיה כמו מעצר בית ממש . ביטחונו הצבאי של הורדוס נשען בין השאר על כידונים רומיים , גם לאחר שחוסלה ההתנגדות החשמונאית , ולראיה תשמש עובדת נוכחותו הממושכת של לגיון רומי בסביבות ירושלים לאחר מכן . זמן קצר לאחר התבססותו בעיר , בשנת 36 לפסה"נ , פיתה הורדוס את יוחנן הורקנוס השני לשוב מגלותו בבבל , אחרי שהשתדל למענו בחצר המלכות הפרתית באמצעות שלמוני כסף והשפעת אחד מידידיו העשירים . משחזר הלה ירושלימה , חלק לו הורדוס כבוד מזויף בהתכנסויות ציבוריות ובמשתאות חצר , ובכך הסתיר את המזימות לחסלו , דבר שאכן נעשה כעבור שנים אחדות 30 ) לפסה"נ . ( מזימת הורדוס להדיח את משפחת החשמונאים מהכהונה הגדולה בירושלים על ידי מינוי כוהן גדול אחר , לא עלתה יפה בתחילה כיוון שאלכסנדרה חותנתו הצליחה 23 קדמוניות , טו , ; 7-5 מלחמת , א , 24 . 358 קדמוניות , טו , ! 80 , 72 טז _, ; 401 פלוטארכוס _, אנטוניוס , 25 ( eds . ) , Realencykolopddie der klassiischen Altenumswissenschaft , II , Stuttgart 1913 , col . 42 w . otto , 'Herodes ' , a . Pauly et al . ; 1 , 71 חשוב להדגיש כי יוספוס עצמו היה מודע למזימה הזו . קדמוניות , טו , 26 . 22-18 הכוונה לחננאל הבבלי ( קדמוניות , טו , . ( 22 יש המבקשים לזהותו עם חנמאל המצרי הזכור במשנה , פרה ג , ה ; למשל ראו : J . Derenbourg , Essai sur I'histoire et la geographic de la Palestine , Paris

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help