sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הקדמה הספר שלפנינו מקבץ את סיפורן של חמישים ושתיים המושבות שנוסדו למן ראשית ההתיישבות היהודית בא"י . בהוצאתו יש משום תיקון מעט לחטאי ההיסטוריוגרפיה היישובית כלפי המושבה כצורת התיישבות בתולדות א"י . תשעה קבין של כתיבה , עיון , מחקר וספרות אחרת - הוקדשו לצורות ההתיישבות השיתופיות , כמו : הקיבוץ , מושב העובדים והמושב השיתופי . דווקא צורת ההתיישבות הראשונה , החלוצית , זו אשר הניחה את המסד לעשייה בא"י - נדחקה לקרנות זווית במרבית הספרים שעסקו בהתיישבות ובתולדותיה . אמנם נכון שלא התעלמו ממנה לחלוטין , אך אזכורה וניתוח מאפייניה היו מזעריים , לעומת הטיפול המעמיק בכתיבה על שאר צורות ההתיישבות . תופעה זו תואמת גם את היחס המסורתי של גורמי ההתיישבות הציונית למושכה כאל צורת התיישבות שאינה הולמת את המפעל היישובי בא"י . יחס זה נע בין פסילה מוחלטת וביקורתית ובין אדישות . לא ככדי לא הוקמה אפילו מושבה אחת על ידי גורמים התיישבותיים למן הקמתה של ההסתדרות הציונית ואילך . המשרד הארצישראלי של רופין , ואחריו מחלקות ההתיישבות בהסתדרות הציונית ובסוכנות היהודית , לא עסקו בהקמת מושבות באופן עקרוני ואידיאולוגי . המושבה נפסלה על ידם כדרך הראויה להנחלת המונים על אדמת א"י , שכן יסודותיה המושתתים על בעלות פרטית של הקרקע ; ייצור , שיווק , צריכה והתארגנות פרטית - נראו בלתי מתאימים לדרכה של ההתיישבות הממוסדת . זו העדיפה את צורות ההתיישבות השיתופיות על קרקע הלאום ; ואת הפועל , החלוץ המתיישב , חסר האמצעים - על פני זה המשקיע מהונו הוא . המושבה הושארה ליזמה הפרטית , לבעלי ההון ולמעוניינים בה , אך שלא במסגרת המאמץ הלאומי . לשיקולים הללו נוספו גם מניעים פוליטיים לא סמויים , והפועלים שאחזו במוסרות השלטון לא שכחו לאיכרי המושבות את המאבקים על כיבוש העבודה . גם הדעה כי המושבה "איננה מתאימה למפעלי כיבוש וספר" השתרשה . כאילו לא סימנו מטולה וקסטינה את מפת היישוב היהודי שנים רבות בטרם קמו קבוצות או מושבים . רק בשנים האחרונות חל שינוי של ממש כגישה למושבות , לאנשי העלייה הראשונה ולפקידות הברון רוטשילד ויק"א . הכתיבה על המושכות הפכה מכתיבה פרוזאית , הירואית ומליצית , שאופיינה כעיקר בספרי יובל - לכתיבה היסטורית , גיאוגרפית וחברתית כמובן המדעי והמודרני . הספר שלפנינו לא נועד גם הוא למלא את כל החסר כתחום הזה . אדרבה , הוא מביא בקצרה את "סיפוריהם" של 52 יישובים שהוקמו כמושבה . יישובים אחרים ש"דמו" למושבה , אך הקמתם הייתה בצורת התיישבות אחרת , זדו . אחוזה , או מושב פועלים ( כפר אוריה , עין גנים , נחלת יהודה וכד - ( ' לא נכללו כאן . הסיפורים הללו מצטרפים לכלל תמונה מרתקת על עשייה יישובית אמיצה בתנאים קשים , במציאות כלכלית ופוליטית מסובכת , ובמצבי סיכון ביטחוני גבוה . הם פורשים בפני הקורא קשת מגוונת של מושבות ושל דמויות ואישים , שהניעו אותן ועיצבו את גורלן . הם שבים ומזכירים לנו , כי במשך ארבעים שנותיה הראשונות של ההתיישבות היהודית החדשה בא"י , הייתה המושבה צורת ההתיישבות הדומיננטית והבלבדית כמעט בארץ . רק מ1908- החלו להיווסד צורות חדשות , כמו : הקבוצה , מושב פועלים , אחוזה , קואופרציה - אך כולן יחד בסלו בשישים לעומת שלושים מושבות , משגשגות ברובן , ובהן כ 12 , 000- מתיישבים מתוך כ 12 , 500- יהודים שנמנו עם הסקטור הכפרי היהודי בא"י , בה היו ב1914- כ 85 , 000- יהודים . למעשה , גם חלק מהיישובים שנמנו כ"אחוזות או כ"מושבי פועלים , " היו לימים למושבות ( מגדל , כרכור , באר יעקב , ( בעוד ההתיישבות השיתופית היתה עדיין בחיתוליה . לא בכדי מרבים סופרים עבריים לדבוק במושבה ובניחוחיה כאל נופה הראשיתי , האמיתי , התמים ו"הריחני" של "א"י האבודה , הישנה והטובה . " ככל שנוקפות השנים , כן גוברת דווקא ההערכה למושבות הראשונות ולאיכריהן , וכל הרוצה להציץ כיום אל עולמה הישן של א"י , עושה זאת באתרים של ראש פינה , מזכרת בתיה , בת שלמה ומטולה . הן מהוות מעין צוהר אל ראשית המעשה , אל הראשונות והשורשיות של איכרים ושל אנשים שכל רצונם ומאווייהם הסתכמו ביצירתו של כפר עברי בא"י , ובעיצובו של איכר יהודי , המעבד את אדמתו ומוציא ממנה לחמו , והרי זו היא הציונות בתמציתה המזוקקת ביותר . ד"ר יוסי בן ארצי

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help