sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פרק א' ספרות ההיכלות והמרכבה א . המיסטיקה היהודית ידועה בעיקר בגלל הזרם הרעיוני העיקרי המייצג אותה — הקבלה , שהשפעתה על תולדות חיי הרוח היהודיים , בייחוד במאות השנים האחרונות , הייתה גדולה עד מאוד , ותנועות רוחניות גדולות ביהדות התבססו על תורתה , ובראשן השבתאות והחסידות . ואולם הקבלה הופיעה בעולמה של היהדות רק בתקופה מאוחרת באופן יחסי — בשיאם של ימי הביניים , בסוף המאה השתים עשרה . הספר הראשון של הקבלה , "ספר הבהיר , " ששימש יסוד למשנותיהם של המקובלים במאה הי"ג , והוא כולל את הסימבוליקה המונחת ביסוד ספר הזוהר בסוף אותה מאה , לא נתחבר בצורתו שלפנינו לפני שנת 1180 בקירוב . האם זו היא ראשיתה של המיסטיקה היהודית ? האם היה נדבך קודם בתרבותנו שניתן לכנותו בשם "מיסטיקה ? " " ספר הבהיר" עצמו מעיד על כך שקדם לו שלב מורכב ועשיר של התפתחות רעיונית . עשרות פעמים הוא מסתמך על מקורות קדומים , מהם ידועים ומוכרים לנו היטב , ומהם — עלומים בפנינו . בין המקורות הגלויים בולטים בעיקר "ספר יצירה , " חיבור קדמון המתאר את בריאת העולם והנהגתו , וספרות ההיכלות , המתארת את המדורים השונים בעולם העליון ואת הכוחות הפועלים בהם . ספר הבהיר עצמו , אם כן , הוא עדות מובהקת לכך שראשיתה של הקבלה איננה ראשיתה של המיסטיקה ביהדות , אלא היא בגדר זרם חדש , תנועה חדשה , בתוך המיסטיקה היהודית . לפי עדותו של ספר הבהיר עצמו , יש לראות בקבלה התחדשות של המיסטיקה היהודית והופעת סמלים חדשים

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help