sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ממנה" — יכתוב הרמב"ן — "לא ק 3 לה אומה ולשון וכלס משתדלים להושיבה ואין לאל ידם" ן ובמקום אחר ו "רבה העזובה בקרב הארץ השמנה והרחבה , גם הם אינם הוגנים לך וגס את אינך ראויה להם . " דומה הדבר לאהבת ירושלים לאלוהיה , שאינה אלא בת הד של אהבת אלוהים למשכן שאיווה למושב לו . התודעה ההיסטורית של הקשר בין עם לארצו הונצחה בתפילות שמתפלל אדם מישראל כל יום מימות השנה ובשמירה על לוח ארץ ישראל בגולה — התפילה על הטל ועל המטר , על הביכורים ועל הקציר העלתה את נופי ארץ ישראל ועונותיה באקלימים המרוחקים בארצות נכר . ביקורי נוסעים , העליות לרגל , נסיונות היאחזות והמתחים המשיחיים שהסעירו את תולדות העם — כל אלה העמידו פן רוחני של ארץ ישראל , שאינו נתון למרותם של מושגי הזמן והמקום , והיקפו ועצמתו אינם דומים לכל מה שנוצר במקום מן המקומות עלי אדמות . יתרה מזו , קשר זה שבין העם לארצו , בגלגוליו השונים , קבע יחס דתי והגותי מיוחד מצד בני דתות ולאומים אחרים לארץ ישראל . וכך — ואף זה חיזיון יחיד במינו —עתידות היו תולדות ארץ ישראל להיות מושפעות לא רק ממאורעות פוליטיים שאירעו בנסיכות שהזמן גרמן בארץ ישראל ובשכנותיה , ולא רק מן ההתנגשויות בין מעצמות העל , החל בימי קדם וכלה בימינו , מן התחרות שביניהן וחישוביהן הכלכליים והאסטראטגייס , אלא אף מאידיאולוגיות דתיות והגות תיאולוגית ומתביעות פוליטיות שיסודן בנכסי צאן ברזל של תרבות ישראל , בגדולה שביצירת האומה — כתבי הקודש של עם ישראל . מנבכי ההיסטוריה עולים על במתה של הארץ בזה אחר זה אותם ראשוני יצורי אנוש שאכלסו את בקעת הירדן ואת מערות הכרמל , השבטים השמיים ועממי כנען , שבטי ישראל , חילות בבל ופרס , כוהני מודיעין ומלכי בית חשמונאי , צבאות הסלווקיס והתלמיים , ציי רומא וקלגסיה , המון צוהל של מתייוונים בתיאטראות בית שאן וקיסריה , לגיונות ביזנטיון הנוצרית , נזיריה וכמריה , גדודי פרס ופרשי ערב , אבירים צלבנים וקשתים רוכבים ממלוכים , יאנציארים תורכים וצבאות נפוליון , העותמאנים והבריטים , שבי ציון וערביי ארץ ישראל , לוחמי העצמאות , ניצולי השואה ומקימי מדינת ישראל . כל אלה , ורבים אחרים , שייכים לכאן , ונוכחותם מתחרזת חוליות חוליות בשרשרת הרצף ההיסטורי . והרצף אינו רק זה של קיום פיסי של שטח גיאוגראפי , אלא גם רצף שבתחושת אחדות ומשמעות ייחודית — ממדי תפיסתו של עם ישראל . דברי הימים של ארץ ישראל מעולם לא נכתבו ולא זכו לתיאור רצוף . פרקים פרקים , תקופות תקופות , נחקרו ותוארו על ידי חוקרי עם ישראל והעמים . יש שחקרום מתוך שאיפה להגיע לידי הבנה היסטורית של תקופות היסטוריות מסוימות , או של העולם העתיק בכללותו , ויש שהתעמקו בהם מתוך רצון לרדת למשמעותן של הדתות השליטות בעולם י ויש שהתחקו על תולדות קבוצה אתנית או דתית מסוימת שהתקיימה בארץ ישראל . לראות את כל דברי ימי ארץ ישראל כאחדות , להרגיש צורך בעיצוב תמונה רצופה של תולדותיה — דבר זה לא עלה על הדעת ולא נתאפשר אלא כאשר שב העם למולדתו , שיקם את מדינתו והריהו יורש את הארץ על כל מה שנרשם ונחרט כה , על כל מה שנחרש ונקצר בשדמותיה .

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help