sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הארץ , לפני שהותיר כה האדם את רישומו . שכן מעטות הן הארצות שתולדותיה ! שזורות כתולדותיה מאורעות ונפתולים , מעשי הוד , גבורה ואכזריות , הרס , שיקום ותחייה . בשטח זה המגשר בין היבשות נוצר והתגבש עם , שרק קיומו המופלא ויצירתו התרבותית הס המקנים לארץ ישראל משמעות מעבר לקיומה הגיאוגראפי . אין עוד אח ורע בתולדות העמים לחיזיון המופלא הזה , שתולדות שבטים שהתנחלו בארץ והיו לעם ולמדינה ייהפכו לחלק ממורשתו של עולם תרבותי שלם . אלף שנים וכמחצית האלף רשמו כל עמי המערב את תולדות ארץ ישראל ואת תולדות עם ישראל , את פרקי הבריאה וסיפורי התורה , הספרים ההיסטוריים ודברי נביאי ישראל כפרק בראשית בתולדותיהם ובתולדות האנושות כולה . ואין עוד אח ורע לכך שאומה קטנה , שיצירתה נוצרה על אדמת הארץ ונושמת את ריחה וצבעיה , תטביע את חותמה על כל מה שמכונה "תרבות העולם המערבי" — בהגות ובדת , בספרות ובאמנות — בעוד שתרומתה הייחודית לתרבות החומרית צנועה למדי . הזיקה בין טבע הארץ ותולדות העמים שהשתכנו בה , כין הבריאה הראשונית ובין מעשי ידי אדם וילידי רוחו — אינה חד סטרית : המופלא שבאדם מעצב את סביבתו לא פחות משסביבתו מעצבת את קיומו . הקשר שבין אדם ואדמתו הוא אחד מסודות ההוויה . התרבויות המופלאות של הארצות שכנותינו הוגדרו כתרבויות נהר , שבהן תלוי קיומו של האדם בשליטתו במימיו הזורמים . כך היה הדבר בפרוזדור הארוך והמוריק של יאור מצרים ובמרחביה הפתוחים של ארץ שני הנהרות . המים , ויסותס , אגירתם והטייתם לפי צורכי השעה הם שקבעו את מהלך ההיסטוריה , את המשטר החברתי ואת אופיים של המגעים עם העמים שמחוץ לתחומי השטח המופרה במימי הנהרות . גס תפיסת האלוהות והיחס בין אדם לאלוהיו עוצבו על פי נופי המיס והיבשה . ארץ ישראל על חמשת חלקיה — חוף הים , השפלה , ההר , בקעת הירדן ושטחי עבר הירדן במזרח — שטחים פתוחים להשפעות מצפון ומדרום , מפיניקיה ומארץ הנהריים מכאן וממצרים מכאן , היתה פתוחה מצד חופיה גם לאיי הים ולמרכזים הים תיכוניים , לאתונה ולרומא , שעתידות היו להטביע את חותמן על תרבות העולם המערבי כולו , וגס לארצות הדרום שמעבר למפרץ אילת , לאופיר ולשבא . לעומתם נמצאו השטחים האחרים , ההרריים והמדברייס , סגורים ומכונסים בתוך עצמם , וקשריהם למדבריות הדרום והמזרח ליכדום בתחומי תרבות אוטונומית שנבנתה על יסודות מקומיים ועצמיים . אבות האומה , שהנחילו את זכרם ומסורתם מדור לדור , ורושמי תולדות האומה ניסו למקם את מוצאה על פני מפת המין האנושי . בכך ביטאו תחושת השתייכות ותחושת עצמאות כאחד , תודעת קשר וקרבה לעמים שסביבם ותודעת ייחוד ועצמאות , המתבטאת בהתנחלות על פי הצו האלוהי . "ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגריך את ארץ כנען לאחזת עולם והייתי להם לאלהים" — ברית עד בין עם ואלוהיו וברית עד בין עם וארצו , ואין שתיהן מתבטלות לעולם . אלוהי האומה ילוונה בכל דברי ימיה , והאומה תשווה בעיני רוחה את אלוהיה הגולה עם עמו 1 הכרת הבעלות המוחלטת על הארץ לא תתרופף אף בתקופת ירידת העם מארצו או הגלייתו ממנה . אף ההיעדרות תיתפס כבעלת משמעות דתית עמוקה , כצו היסטורי של ההשגחה האלוהית , ואילו גאולת האומה והארץ תשתזר בדראמה הקוסמית של קץ הימים . בהכרת עם ישראל נענית אהבת העם לארצו באהבת הארץ לעמה . "מאז יצאנו

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help