sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

של הארץ לנוצרים אף נתרכזו בה בני הכתות הנוצריות השונות והמשונות , שצצו במאות הרביעית והחמישית . הכרך שלפנינו נחלק לשלושה חלקים . הראשון דן בהיסטוריה המדינית והמנהלית מסיומה של מלחמת בן כוסבה , בשנת , 135 ועד לשלפי המאה הרביעית . כאן נדונות תולדות המנהל הרומי האזרחי והצבאי ותהפוכות החלוקה הפנימית לפרובינקיות מזה ותולדות השלטון היהודי העצמי והנהגתו מזה . מבחינת השלטון הרומי חל מפנה חשוב בתולדות הארץ בשנת , 395 בחלוקתה המוחלטת , "הסופית , " של האימפריה הרומית לשתי אימפריות — מזרחית ומערבית , שעה שהארץ נפלה בחלקה של המזרחית , "ביזנטיון . " ואילו מבחינת השלטון היהודי העצמי והנהגתו , שהגיעו לשיאם דווקא במאה השלישית והרביעית , בא המפנה המכריע בביטולה של הנשיאות , בראשית המאה החמישית . החלק השני עוסק בהיסטוריה החברתית , הכלכלית , הגיאוגראפית ( לרבות העיור והשלטון העירוני , ( הדמוגראפית , הדתית , התרבותית , הרוחנית והספרותית בתקופת המשנה והתלמוד , מחורבן בית שני ועד חלוקת האימפריה . ( 395-70 ) החלק האחרון של הכרך הקודם , הרביעי , דן רק בהיסטוריה המדינית והארגונית של הארץ ויישובה היהודי בין החורבן לבין מלחמת בן כו ? בה , ( 135-70 ) בלא לעסוק בשאר הפנים והבחינות של תולדות הארץ ותושביה . שכן אין לבחינות אלו כל משמעות ייחודית בפרק הזמן הקצר , באופן יחסי , שבין החורבן לבין מלחמת בן כו ? בה . מבחינת ההיסטוריה החברתית והכלכלית ובתחום חיי יום יום והתרבות החומרית של היישוב היהודי כמעט אין אף כל אפשרות , מחמת מיעוטם ומצבם של המקורות , להבחין בין מה שקדם למלחמת בן כוסבה לבין מה שאירע לאחריה . מכל הבחינות הללו מדובר במשך זמן אחד , שראשיתו בחורבן בית שני וסופו בחלוקת האימפריה . נהוג לכנות פרק זמן זה בשם תקופת המשנה והתלמוד . ולא בכדי . שכן בתקופה זו נוצרו בקרב היישוב היהודי בארץ , פרי פעילות רוחנית ענפה ונמרצת מאוד , יצירות ספרותיות חשובות ביותר — המשנה , תלמודה של ארץ ישראל ( התלמוד הירושלמי ) ושאר קבצים של ספרות התנאים ( תוספתא , מדרשי הלכה ועוד ) וספרות האמוראים ( מדרשי האגדה ה"קלאסיים . ( " בצדו של המקרא , המשנה היא היצירה החשובה ביותר של האומה היהודית בארץ בכל תולדותיה , והשפעתה בעם ישראל לאורך כל התקופות שמכאן ואילך היתה מכרעת ביותר , בייחוד מחמת היותה היסוד לתלמוד הבבלי — החיבור , שעיצב את אופייה וחייה של האומה לדורות יותר מכל חיבור אחר . מבחינה חברתית וכלכלית , דמוגראפית וגיאוגראפית היסטורית אכן מסתיים פרק זה סמוך לחלוקת האימפריה . מבחינת ההיסטוריה הרוחנית והספרותית של היישוב היהודי בארץ יש לראות את המפנה קצת קודם לכן , בראקציה הנוצרית , שבאה אחרי שנהרג יולעוס ( 363 ) ושהביאה לידי דיכוי היישוב היהודי בארץ והפסקת היצירה החיה והאינטנסיבית שלו בתחום ההלכה ( ולכינוסו החפוז של התלמוד הירושלמי ) ובמידה רבה גם בתחום האגדה . ואילו מבחינות אחרות — עליית הנצרות , השפעת הכנסייה ומוסדותיה , התפשטות המנזרים ואף הפיכת אופייה של העיר ההלניסטית הרומית לנוצרי — חל המפנה עוד לפני כן , סמוך לסוף המחצית הראשונה של המאה הרביעית , כדור לאחר המהפכה במעמדה של הנצרות באימפריה בכלל . החלק השלישי דן בתולדות הארץ ותושביה , מכל הבחינות , בתקופת השלטון הביז ^ טי , מחלוקת האימפריה ועד הכיבוש המוסלמי . ( 640-395 ) אולם , כמות שנאמר למעלה , מכמה בחינות יש לראות את ראשיתה של התקופה הזאת קצת לפני חלוקת האימפריה או

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help