sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר התקופה הנדונה בכרך זה היא מן הידועות פחות מכל תקופה אחרת בתולדות ארץ ישראל . גרמו לכך העדרה המוחלט כמעט של ספרות היסטוריוגראפית , הדנה בתקופה זו , ומיעוטן של תעודות מכלי ראשון ( כתובות ; כתבי יד . ( ועם זאת , פרק זמן זה , בן למעלה מחמש מאות שנים , הוא מן החשובים ביותר בתולדותיה של הארץ . מבחינה תרבותית זה הוא המשכה וסופה של התקופה ההלניסטית , שהחלה בכיבושיו של אלכסנדר הגדול , בראשית השליש השלישי של המאה הרביעית לפני ספירת הנוצרים , ולא נסתיימה אלא בכיבוש המוסלמי , בראשית השליש השני של המאה השביעית לספירת הנוצרים . ואילו מבחינת המסגרת המדינית החיצונית זה הוא המשכה של תקופת השלטון הרומי , שהחלה בכיבוש פוקפיוס , בראשית השליש השני של המאה הראשונה לפני ספירת הנוצרים , לרבות גלגולה בדמותו של השלטון הביזנטי . משתי בחינות אלו אין אפוא פרק זה קובע עניין מיוחד לעצמו . לא כן הדבר מבחינה יהודית . מאז דיכויו של מרד בן כוסבה , בראשית השליש השני של המאה השנייה לספירת הנוצרים , נמצאה האומה היהודית בארץ ישראל בירידה בתחום המדיני והצבאי , ואף בתחום הדמוגראפי . כבר בראשיתה של ירידה זו לא היה עם ישראל אלא קצת יותר ממחצית כלל האוכלוסין בארץ ישראל ; בסוף המאה השלישית הפך להיות מיעוט בארצו שלו , ומעט מעט הלכה הארץ ואיבדה את צביונה היהודי , שניתן לה בידי החשמונאים בסוף המאה השנייה ובראשית המאה הראשונה לפני ספירת הנוצרים ; ואילו ערב הכיבוש הערבי , בסיומו של פרק הזמן הנדון בכרך זה , פחת שיעורם של היהודים לכדי שמינית או אף עשירית מאוכלוסי ארץ ישראל . מאז חורבן בית ראשון היו היהודים בארץ רק מיעוט מכלל היהודים בעולם , אולם מאז הכרזת כורש ושיבת ציון , היינו מראשיתם של ימי בית שני , היה היישוב היהודי בארץ המרכז החשוב ביותר של האומה בכל תפוצותיה . מרכז זה החל להתערער עוד במאה השלישית לספירת הנוצרים , וכבר בשלפי המאה הרביעית לספירת הנוצרים , הרבה קודם הכיבוש המוסלמי , לא היה היישוב היהודי בארץ אלא תפוצה אחת מתוך התפוצות הרבות של עם ישראל , וודאי שלא החשובה שבהן . לעומת זאת , כבר במאה הרביעית נעשתה ארץ ישראל מרכז חשוב ביותר לנצרות העולה , המנצחת והמשתלטת באימפריה הרומית . הארץ , שבה נולד , חי ומת ישו , נעשתה אבן שואבת לנוצרים מכל רחבי האימפריה . גדולי אבות הכנסייה , אנשי רוח והגות , שליטים ובני משפחותיהם , כמרים , נזירים ונזירות והמוני מאמינים נהרו לארץ — לביקור , לישיבת עראי , או למגורי קבע — והנזירות והמנזרים פשטו ונפוצו בה . בגלל חשיבותה

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help