sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

האפוקליפטית לפרש את נסי בות ההווה הארציות לנוכח העולם _העל ארצי ולאור העתיד , ולהשפיע על הבנתו ועל התנהגותו של הקהל באמצעות הטענה לסמכות אלוהית ' . בפרקים הבאים אעסוק באחד מענפי הספרות האפוקליפטית שנכתבה בעת העתיקה - זו שחוברה בקרב העם שהאמין באלוהי ישראל , ושמרכזו הדתי היה בירושלים,- העם שבתקופה מאוחרת יותר ניתן לכנותו העם היהודי . בשל רוחב היריעה ומפאת קוצר הזמן אתמקד ביצירה האפוקליפטית שנכתבה לפני חורבן הבית השני ; כלומר לפני שנת . 70 מכאן ואילך , כשאציין את המושג "ספרות אפוקליפטית / כוונתי לספרות האפוקליפטית הישראלית היהודית הקדומה . שמות החיבורים הנכללים בסוגת הספרות האפוקליפטית הקדומה - ספר חנוך , חיבור לוי הארמי , ספר דניאל , האפוקריפון * של ירמיה , פסידר _יחזקאל , ספר _היךבלים 7 חח / היסםאספס - מלמדים כי החיבורים יוחסו לאישים מימי קדם - חנוך , לוי , דניאל , ירמיהו ויחזקאל . אף ששמו של ספר היובלים אינו מרמז על כך , הספר מעיד על עצמו שניתן למשה על הר סיני . היסטאספס הוא דמות קדומה , הידועה מן ההיסטוריה והדת הפרסית . החיבורים האפוקליפטיים שאדון בהם נכתבו במהלך ימי הבית השני ובסופם , אך לטענת מחבריהם ניתנו בזמן קדום מאוד . יש להבחין אפוא בין האפוקליפטיקן - המחבר האנונימי ( מבחינתנו ) שכתב את החיבור , ובין הדמות המצלה עליו , דהיינו , הדמות הקדומה שהדברים מיוחסים לה ושהאפוקליפטיקן משתמש בסמכותה . כאן מתגלה אחת ההבחנות בין היצירה האפוקליפטית ובין ספרות הנבואה המקראית . הנביא עומד מול קהלו , מתייחס למאורעות ההווה , מטיף ומשכנע . בשליחותו טמונה האמונה שדבריו עשויים לחולל שינוי . האפוקליפטיקן רואה עצמו כמי שמעניק ידע הנסתר מבני האדם . הנביא הוא דמות ממשית , וקהלו מכיר אותו . האפוקליפטיקן שואף להיות נעלם ובלתי מוכר . מן המלה היוונית אפוקריפוס - גנוז , חבוי .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help