sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

. 1 המזרח בשלטון רומא יצירתה של האימפריה הרומית יסודותיה של האימפריה במאות השנים האחרונות לקיומה של הרפובליקה הרומית ( המאות השלישית עד הראשונה לפני הספירה ) באו לידי ביטוי מלא כוחה ועצמתה של רומא במסכת ארוכה של אך כל אותה יציבות פוליטית , שהושגה במחיר נאמנות מוחלטת לאימפריה הרומית ושכרוכים בה מפעלי בנייה גדולים וראוותניים ומשטר דיכוי עריץ , התערערה במותו של הוךד 1 ס . ארץ ישראל נהפכה , בכמה שלבים , לפרובינקיה רומית נפרדת . בדורות שלאחר מות ה 1 ךדוס התערער האיזון העדין שניסה מלך זה להשיג בין האוטונומיה של היהודים בארץ ישראל מזה והחסות הרומית מזה ; בחלקו של דבר נבעה התערערות זו מממשל פרובינקיאלי מושחת , ובחלקו של דבר — מהופעת חוגים ואישים בעלי אידיאולוגיה דתית לאומית בלתי מתפשרת . במאה הראשונה לספירה הגיעה ירושלים לשיא התפתחותה המדינית והרוחנית גם יחד . במשך כאלף השנים שבהן שלטו היהודים בארץ אין לך פרק זמן שבו עמדה העיר על רמה כה גבוהה מבחינה כלכלית ואדריכלית , ושבו כה שגשגה והתפתחה , כבמאה הראשונה לספירה . היא היתה בירת העם היהודי , שמנה אז שניים עד שניים וחצי מיליון נפש בארץ ישראל לבדה , ובחמישה עד שמונה מיליון נפש בעולם כולו . חורבן ירושלים ומקדשה בשנת 70 לספירה היה מאורע דראמאטי , שואה בממדים כבירים . היתה זו טראגדיה במובן היווני המקורי של המלה , שכן היא נסבה על נפילתה של אישיות שלטת ( מלך , נסיך וכיוצא בהם , ( ולא אדם פשוט , כגון חייט או סנדלר . ואמנם , העיר שנמחתה מעל פני האדמה על ידי הלגיונות הרומיים בחודש אב בשנת 70 לספירה היתה "בירה למלך רב . " היהודים , כמוהם כעמים קטנים אחרים שחיו בצל אומות גדולות וחזקות מהם , בעלות תרבויות מפותחות , חייבים היו לנסות ולהגיע אל יעד כפול כדי שלא להתחסל כליל , אלא לשרוד ואף לשגשג ! מצד אחד היה עליהם לסגל להם עמדה מדינית שקולה ורבת תושייה לנוכח העולם שסביבם , שכן עימותים עמו והתרסה גלויה בפניו היו מביאים לתוצאות הרות אסון ; מצד שני היה עליהם להסדיר את ענייניהם הפנימיים , שכן חילוקי דעות ומתחים מבפנים עלולים היו להחלישם ולהביא לנקיטת צעדים נמהרים כלפי העולם שמבחוץ . היכולת להעמיד הנהגה נאותה , שקולה וזהירה ובעלת שאר רוח , שתיטיב לפלס את דרכה בענייני חוץ ופנים כאחד , היתה מאז ומתמיד כורח שאי אפשר בלעדיו . מסיבות רבות , שעוד נעמוד עליהן להלן , איבדה החברה היהודית את היכולת החשובה הזאת במאה הראשונה לספירה , וכתוצאה מכך נוצרו מתחים , אלימות , הרס הסדר החברתי , מלחמה — ולבסוף גם שכול , מוות וחורבן . תפיסתו של הוךדוס בכל הנוגע למערכת היחסים החייבת להיווצר בין היהודים לרומאים היתה שונה בתכלית , אך תכניותיו ושאיפותיו נפסלו ונדחו מכל וכל על ידי מספר רב של יהודים , והדחייה הגיעה עד כדי התגרות ברומאים . במבט לאחור , ובחכמה שלאחר מעשה , אפשר לומר שהוךדוס סיגל לו מדיניות נבונה ומפוכחת יותר מזו של מורדי שנת 66 לספירה . אך חוגים רבים מדי בחברה היהודית של המאה הראשונה לספירה יצאו חוצץ נגד תפיסתו , והמחיר שהיה עליהם לשלם בעבור דחייתה היה עצום וכבד מנשוא .

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help