sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פני התקופה : ארץ ישראל כחלק מן האימפריה הרומית והמרד הגדול שני אירועים מרכזיים מציינים את ראשיתה של התקופה ואת סיומה . הראשון הוא הכיבוש הרומי ( שנת 63 לפני הספירה , ( והשני הוא המרד הגדול ברומאים , חורבן ירושלים ובית המקדש 74-66 ) לספירה . ( תוצאותיו של הכיבוש הרומי מזה , והגורמים והנסיבות שהביאו לפרוץ המרד מזה , השפיעו השפעה עמוקה על האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל במשך מאה ושלושים השנים שחלפו למן ראשית התקופה ועד סופה . הכיבוש הרומי נחרט כאירוע כה קשה , כה מזעזע בתודעתו של עם ישראל , אף ששלטון זר לא היה לו בגדר חידוש . בימי בית שני ידעה ארץ ישראל כובשים רבים : הפרסים , אלכסנדר הגדול , המלכים לבית תלמי והמלכים לבית סליקים . ואולם הכיבוש הרומי בא לאחר תקופה של שמונים שנה , שבה נהנה עם ישראל מעצמאות מדינית , הרחיב את גבולותיו , הגדיל את תחומי בירתו , בנה מבצרים והיה עד לשגשוגם הרב של החיים הכלכליים . כיבוש וכניעה למעצמת על לאחר תקופת פריחה כזו לא היו קלים . הכיבוש הרומי היה קשה לעם ישראל גם משום יחסם העוין של הרומאים כלפיו . עוינות זו היתה נעוצה בכמה גורמים י חוסר תבונתם הפוליטית של המלכים לבית חשמונאי ( הוךקנוס השני ואךיסטובולוס השני ) בימים שבהם עמדה רומא בפתח , ניתוק הקשרים בין יהודה לרומא בחמישים השנים הקודמות , ונטייתה הטבעית והמסורתית של רומא להעדיף את הערים ההלניסטיות על פני הקבוצות האתניות המקומיות . כל אלה הביאו להגבלה רבת משמעות בריבונות ישראל ובשטח מדינתו . העם בוודאי לא יכול למנוע את הכיבוש , ואין ספק שבמוקדם או במאוחר היתה הממלכה החשמונאית , אף לו נשארה במלוא עצמתה , הופכת לחלק מן "הסדר העולמי החדש , " אך אפשר שהיתה משתלבת בו לא כמדינה מפוררת וחלשה , אלא כבעלת ברית נכבדה . המלכים לבית חשמונאי לא מצאו בקרבם כוח להסתגל לעולם הרומי , ותחתיהם עלו לשלטון אנטיפקרוס ובנו הוךדוס . אף שהוךדוס עצמו היה בעל ברית לרומא ונאמן לה ללא סייג , השתמרה בימיו העצמאות היהודית בתחומים רבים . אך ההשתלבות במערך האימפריאלי הביאה לשינויים פנימיים מהותיים . הודדוס התחשב יותר מקודמיו , המלכים לבית חשמונאי , במאווייה של האוכלוסייה הלא יהודית , ופתח את ארץ ישראל בפני השפעה הלניסטית רומית רחבה . שינויים מפליגים התחוללו בימיו הן במבנה החברתי והארגוני , הן במישור התרבותי רוחני . השכבה החברתית השלטת היתה מורכבת עתה מיסודות חדשים , ואילו המנהיגות המסורתית , ובעיקר החשמונאים ותומכיהם מקרב האצולה הירושלמית , חוסלו בהדרגה .

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help