sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הפזורה היהודית הגדולה . רבים מיהודי התפוצות ביקרו בארץ במסגרת העלייה לרגל ובהזדמנויות אחרות . רבים השתקעו כאן והגיעו בימי הוךדוס ואחריו לעמדת בכורה בחברה הארץ ישראלית היהודית . הקשרים ההדוקים שבין ארץ ישראל ובין הפזורה התבטאו גם בתמיכה החומרית שתמכו יהודי התפוצות במקדש שבירושלים על ידי שיגור כספי מחצית השקל באישורה של הקיסרות הרומית . בדורות אלו הגיע היישוב היהודי בארץ ישראל מבחינה דמוגראפית לשיא בגידולו המספרי , שיא שלא היה דומה לו עד לדורות האחרונים ממש . ליצירה הדתית תרבותית של התקופה הנדונה היו השפעות עצומות על דורות רבים . הימים האחרונים שבפני הבית והימים שבין החורבן למרד בר כוכבא הם תקופה של פעילות החכמים הגדולים מהלל ועד ר' עקיבה , שפיתחו את ההלכה והניחו את היסודות המוצקים לבניין התורה שבעל פה , כפי שגובשה זמן מה לאחר מכן במשנה . בצד יצירתם הרוחנית של הפרושים קיימת היתה , לפחות בפני הבית , פעילות רוחנית של כיתות אחרות וזרמים דתיים שונים , שרישומם ניכר גם בספרות האפוקליפטית של התקופה . ההתפתחות הדתית חברתית של סוף ימי הבית הביאה גם ללידתה של תנועה חדשה , שעתידה היתה להעניק לקיסרות הרומית ולציוויליזאציה האירופית את דתה . הנצרות נולדה בגליל של ימי הוךדוס אנטיפס , התפתחה בירושלים שתחת שלטון הנציבים וקיבלה תנופה על ידי אישיותו של פאולוס ( שאול , ( יהודי מטךסוס , עיר הלניסטית שבקיליקיה , שהפיץ את הנצרות מארץ ישראל על פני הפזורה ההלניסטית . בצד האוכלוסייה היהודית שהיוותה את הרוב בארץ היתה קיימת האוכלוסייה הסורית יוונית , שמצאה את ביטויה הארגוני בערים ההלניסטיות השונות . ביניהן ובין האוכלוסייה היהודית , שבחלקה התגוררה גם בערים אלו עצמן , היתה קיימת מתיחות שהיה לה חלק נכבד בגרימת המרד הגדול . ערים כמו גרסה בעבר הירדן המשיכו להוות מרכזים של תרבות שוקקת , ועל ארגונה ועל ההווי שלה אנו למדים הרבה מהכתובות היווניות שנשתיירו במקום . בעוד שהארץ היוותה מבחינה פוליטית חלק ממזרח הקיסרות הרומית , נשארה הציוויליזאציה ההלניסטית כציוויליזאציה של האוכלוסייה הלא יהודית , וזו המשיכה להשפיע גם על יהודי ארץ ישראל . ידיעת היוונית היתה נפוצה בחוגים יהודיים מסוימים , ועיר יהודית בעיקרה כמו טיןריה היתה בעלת ארגון של פוליס יוונית . פחותה יותר היתה השפעתה של הציוויליזאציה הרומית והלשון הלטינית , אף על פי שמציאותם של לגיונות רומיים ומגע עם האדמיניסטראציה הרומית גרמו לחדירה מסוימת של התרבות הלטינית . האזרחות הרומית היתה נפוצה גם בקרב היהודים , קיסריה הפכה לקולוניה רומית , ובסוף התקופה נוסדה גם הקולוניה איליה קפיטולינה על חורבותיה של ירושלים . הפרקים עד לחורבן , שהם חלקו הראשון של הכרך , מתייחסים להיבטים השונים של תולדות התקופה . הפרקים שבחלקו השני של הכרך כוללים את התקופה שבין החורבן למרד בר כוכבא ועניינם בעיקר בהיסטוריה המדינית והאדמיניסטראטיבית , ואילו חיי הרוח , הדת , החברה והכלכלה של תקופה זו יידונו במסגרת הכרך החמישי . מנחם שטרן

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help