sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

והמוטיבאציה החלקית מאוד צמצמו ביותר את ערכם של רבבות העמודים שכתבו מבקרים וצליינים אירופים כמקור להכרת פניה של היסטוריה זו . המלחמות הרבות , צרות האופק ואי הסדר , שהיו נחלת המדינות המוסלמיות האלה במשך שנים רבות , הביאו לאובדנם של מקורות יקרי ערך מתוך ארץ ישראל ומתוך האימפריות שהארץ היתה חלק מהן . גם החוקר המודרני , בן המאה העשרים , שכמה מן הדעות הקדומות חלחלו והגיעו גם אליו , העדיף לעתים את לימוד התקופה הקרובה לימיו , את תולדות המאה התשע עשרה , שממילא היו שלובות ברובן בדברי ימי אירופה ( והיהודים , ( ולכן מעניינות יותר , ולכאורה אף קלות יותר להבנה . מאידך גיסא , ארכיונים עשירים ביותר ברמתם ובאיכותם לא נפתחו לשימושו של החוקר אלא בדור האחרון ממש , ועוד רבה המלאכה לעשות . עדיין רבים אפוא הסטיריאוטיפים שיש לבדוק , לתקן ולעתים אף להחליף . להשגת המטרה יש לשלב ידיעות ממקורות אירופיים עם אלה שמקורן יהודי הלכתי ואחר , ועם הארכיונים והכרוניקאים המוסלמים מן התקופה הממלוכית והתקופה העות'מאנית . זאת עשינו בכרך זה , בניסיון ראשון לתאר בפירוט את תולדותיה של ארץ ישראל בראייה מבית ולא מחוץ , בהצגת יסודותיה השונים של אוכלוסייתה ובניתוח תחומי החיים השונים שאפיינו אותה . היו אלה כשש מאות שנים , שבמחציתן הראשונה נשלטה ארץ ישראל מדרום , מקהיר , ולאחר מכן מצפון , מאיסתנבול . שלא כמו בתקופות קודמות ומאוחדות יותר , קטנה היתה אז חשיבותה היחסית בתוך המסגרת המדינית הרחבה . אולם מבחינות רבות אחרות השתנו תולדות הארץ בשתי התקופות , בעיקר בימי הממלוכים . כחלק ממדיניות של הינתקות מאירופה הנוצרית , דאג השלטון להרוס את נמלי ארץ ישראל וממילא ירדה חשיבות רצועת החוף כולה ועלה ערכו של פנים הארץ . בתקופה העות'מאנית שולבה ארץ ישראל במדינה גדולה שקיימה מערכת קשרים הדוקים עם אירופה . כשנחלשה המדינה לא פחתו קשרים אלה , אלא התהדקו , ואימת שודדי הים הנוצרים שנפלה על תושבי החוף הביאה את השליטים לנסות ולבצר חוף זה מחדש . בסופה של התקופה , במאה השמונה עשרה , שהיתה עדה לירידה כללית של האימפריה , שבה ועלתה רצועת החוף של ארץ ישראל כמרכז הכובד השלטוני והכלכלי ; דבר זה נתן את אותותיו בשיפור הכלכלה ובגידול האוכלוסיה , מוסלמית כיהודית . תולדות עמנו בתקופות אלה גם הן ידעו עליות ומורדות , התפתחויות חשובות בתחום היצירה הרוחנית ותקוות משיחיות שנכזבו ? אך המאורע המרכזי היה הופעתם של היהודים הספרדים : תחילה לפני גירושם מארצותיהם ובעיקר לאחר גירוש ספרד . היישוב היהודי , שמעולם לא חדל להתקיים בארץ ישראל , התחדש בירושלים מיד לאחר הכיבוש הממלוכי , הפך לחלק מכלל גדול ששולב באימפריה העות'מאנית והיה ליסוד קטן ופעיל בכלכלה ובחברה המקומית . אולם עיקר חייו היו פנימה . הוא הוסיף ליצור בהלכה ובקבלה , לדרבן את אחיו לעלות ארצה ולקבוע את דפוסי התמיכה הכספית מן הגולה . במאה התשע עשרה החלו מנשבות בארץ ישראל רוחות חדשות , שהשפיעו על הכל.- מוסלמים , יהודים ונוצרים , תושבי עיר וכפר , יישובי החוף ופנים הארץ , כלכלה וחברה . אולם תחילתן של כל אלה ניכרה עוד קודם לכן , במאה השמונה עשרה , שמבחינות רבות בישרה את בואה של העת החדשה . מעגל אחד , שתחילתו בימי הממלוכים , נסגר במאה השמונה עשרה , וכבר החל להסתמן מעגל חדש . אמנון כהן

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help