sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר את ההיסטוריה של ארץ ישראל מימי הביניים ועד העת החדשה הורגלנו לראות באספקלריה של אירופה . ארץ ישראל היתה חלק מן ה"לבנט , " כלומר , מן האיזור שבו זורחת השמש , המזרח . מזרחה היה כיוונו של המבט מאירופה , אך הראייה הנסוכה סביב אירופה לא נבעה רק מאנוכיות לשמה . המסורת העתיקה של סיפורי המקרא והברית החדשה , שהתחזקה והעמיקה בעקבות מסעי הצלב , מיקדה את תשומת הלב במקומות הקדושים לנצרות ( וליהדות ) באותו חלק של המזרח . עיקר חשיבותה היה כמרכז משיכה לצליינות , כמקום מושבם של מסדרים נוצריים , ומאוחר יותר היא היתה גם לאתר של התעניינות מסחרית . לא רק המבט היה מחוץ , אלא גם ההתעניינות — ובעקבותיה ההכרה — מצומצמת היתה בהיקפה ושטחית במהותה . תושבי הארץ ודתם , אורחות חייהם וכלכלתם , אופי חברתם ומדינתם — כל אלה נעלמו כמעט מעיניה של התרבות האירופית . בהיעדר ידע , העמיקו שורש דעות קדומות , שבעצמן הצדיקו ( ביודעין וללא יודעין ) היעדר התעניינות ובורות . מחמד — ועמו האסלאם בכלל , זו הדת ששלטה בכיפה בארץ ישראל מאות שנים — הוצג במחזה של וולטיר , שנכתב בשנת , 1736 כרמאי מדעת " . אני רימיתי את בני האדם , אך את עצמי לרמות לא אוכל" — הוא מכריז בשורות הסיום של מחזה הנושא את שמו . מטרתו , כך הוא אומר בראשית המחזה , היא : "הבה נרומם את ? גרב על חורבותיו של העולם . " ואילו ב"זאיר , " מחזה שכתב וולטיר ארבע שנים קודם לכן , מתרחשת העלילה בחצרו של עת'מאן , מושלה של "האימפריה התורכית , " שארמונו עמד בירושלים . הוא משחרר שבויים נוצרים ושולחם אל ביתם כדי "שילמדו את בני ארצם כי אפילו בשפלות של סוריה שוכנות כמה מידות טובות ; ישפטו נא בעצמם אם הם או עות'מאן ראויים יותר למשול בירושלים . " השלטון המוסלמי בארץ ישראל נתפס לא רק במפלה לנצרות הראויה יותר לשלוט שם , אלא כרע מיסודו , שלילי מעצם בריאתו . ודאי הוא שתכונות רעות לא נעדרו מחצרם של שליטים מוסלמים כלפי נתיניהם בני דתם וקל וחומר כלפי הנוצרים והיהודים , תושבים כזרים . אולם היחס העוין והשלילי של האירופים , שדברי וולטיר היו אחד מביטוייו הרבים , מקורו בתגובה טבעית כמעט על ההתרחשויות ההיסטוריות : המוסלמים האיובים והממלוכים הם שגירשו את הנוצרים מארץ ישראל ואילו המוסלמים העות'מאנים , שבאו אחריהם , היכו את מעצמות אירופה מכה רבה בלב ארצן . אולם ההיסטוריה של המדינות המוסלמיות הללו ושל שלטונן בארץ ישראל ( ובמזרח בכלל ) היתה רב צדדית ממש כמו כל היסטוריה אחרת . ההתעניינות השטחית

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help