|
Page:11
שינויים במערכת נובעים בדרך כלל מתוך חיפוש פתרונות לבעיות שמתעוררות במהלך תפקידה הסדיר של המסגרת החברתית . השינויים מתחוללים כאשר הניסיון לפתור את הבעיות מעמיד בסימן שאלה את ההיבטים החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים של המערכת . תמורות שאינן נוגעות למהות המערכת נקראות "שינוי מסדר ראשון" ואילו שינויים המחוללים תמורות בהנחות הבסיסיות, בערכים והניסוח של תפקידי הארגון, מבנהו ואופן ניהולו, נקראים "שינויים מסדר שני" ) 1986 Watzlawick, Weakland and Fisch 1974 ; Levy and Merry, ( , או שינוי יסוד ) Beckhard and Pritchard, 1992 fundamental ( . הבחנה מקבילה נעשית בין "השתנות" ) change ( לבין "שינוי" ) transformation ( Bennet, 1987 ; Fletcher, 1990 ) ( . נציין כמה סוגים של שינוי המאירים היבטים נוספים של המערכת והראויים לתשומת לב בשל חלקם בדיון הציבורי . ליויט ) 1965 Leavitt, ( טוען שבכל שינוי בארגון אפשר לזהות ארבעה מאפיינים מרכזיים הקשורים ביניהם : מטלות, מבנים, טכנולוגיות ואנשים הפועלים בארגון . ) 1 ( שינוי מטלות : שינוי החל על כל המוצרים והשירותים שהארגון מפיק ומייצא לסביבה והכולל : ) א ( הרחבת "סל התוצרים" של הארגון; ) ב ( צמצום סוגי פעילויות או ביטולן; ) ג ( הסבת עיקר הפעילות מתחום לתחום; ) ד ( הפניית מאמצי השיווק ליעדים אחרים . ) 2 ( שינויים מבניים כגון : ) א ( חלוקה מחדש של תחומי פעילות ואחריות בין תתיחידות הארגון; ) ב ( שינוי המדרג הניהולי והאצלה שונה של סמכויות; ) ג ( שינוי בתפקוד היחידות בארגון; ) ד ( מיזוג יחידות למסגרות חדשות; ) ה ( מיסוד מנגנוני תיאום ושילובם בארגון . ) 3 ( שינויים טכנולוגיים כגון : ) א ( שינוי של תהליכי הייצור; ) ב ( התקנת מיכון חדשני; ) ג ( שינוי ויעול של שיטות עבודה . ) 4 ( שינויים אנושיים כגון : ) א ( שינוי עמדות של המשתתפים; ) ב ( שינוי דפוס הניהול; ) ג ( שיפור מיומנויות מקצועיות; ) ד ( שיפור התקשורת הביןאישית; ) ה ( שינוי ההרכב האנושי בארגון . ניתן להבחין ברמת שונות של יעדי שינוי; ) 1 ( פרטים; ) 2 ( קבוצות קטנות; ) 3 ( ארגונים גדולים; ) 4 ( קהילות ) 1958 , . Lippitt et al ( . ההבחנה אינה מוגבלת בהכרח להיקפה של מערכת היעד . לאואר מבחין 11
|

|
|