sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

גישות במחקר הקיבוצי : כאשר ניגשים לחקר הקיבוץ, עומדות שאלות ההגדרה­ מהו קיבוץ ? מהי היחידה הנחקרת ! מה הס גבולות הקיבוץ ? את מי חוקרים ? האם הנחקרים הם רק החברים ? האם הגדרת הקיבוץ כוללת, מלבד חברי הקיבוץ, גם את הנפשות האחרות החיות והפועלות בקיבוץ ) שכירים, זמניים, חברי גרעינים וחניכים ( ? האסכולה שפיתחו טלמון גרבר וממשיכיה היוותה את דרך המלך במחקר הקיבוצי הסוציולוגי . האסכולה הזאת חיברה שתי גישות, האחת ­ מקורה במחקרי הקהילה ) טלמון גרבר, תש"ל : 6­ 7 ( , והשנייה ­ מקורה בבית מדרשו של ובר, המדבר על תהליכי ביורוקרטיזציה ורוטיניזציה ) ,Gerth and Mi11 s1958 ( . באמצעות הגישה הראשונה, היא מפרשת את תהליכי השינוי בקיבוץ כמעבר מטיפוס "עדה" לטיפוס "קהילה" ) טלמון גרבר : 78­ 19; 6 ( . כהן הרחיב גישה זו על ידי הוספת טיפוס קהילתי, שאותו הוא כינה כטיפוס "ההתאגדות" ) 57­ Cohen,1983 : ii4 ( . באמצעות הגישה השנייה טלמון גרבר דנה בדיפרנציאציה וברוטיניזציה בקיבוץ 2 ) טלמון­גרבר, תש"ל : 322­ 362,6; ר' גם 22­ 7 : 1983 Rosner, ( . אסכולה זו הניבה, במשך השנים, מחקרים סוציולוגיים ואנתרופולוגיים רבים, שדנו בהתמסדות הקיבוץ והתפתחות הריבוד בו ) ר' למשל קרסל, 4791; בן רפאל, 1986 ( . אסכולה אחרת הייתה אסכולה אנתרופולוגית, שהונחתה על ידי הגישות של האנתרופולוגיה התרבותית האמריקנית . אסכולה זו עסקה בניסוח הכללות אפשריות על תופעות בחברה הכללית שניתן להסיק מתופעות נצפות בחברה הקיבוצית . לכן, הייתה אצל האנתרופולוגים מאסכולה זו התעניינות רבה במשפחה ובחינוך, כמו אצל ספירו ) 5691; 1963 Spiro ( , או בהתפתחות הריבוד בקיבוץ, כמו אצל רוזנפלד ) 1951 Rosefnfeid, ( . הכיוונים שניתנו למחקר הקיבוצי מראשיתו השפיעו עליו לאורך השנים, הן בגישות התיאורטיות והן בנושאים הנחקרים . 3 בין המחקרים האנתרופולוגיים של הקהילה, ראוי לציין את ישראל שפר ) ,Shepher1980 ( הדן בשאלה ­ מה הם גבולות הקיבוץ ? שפר התייחס לשאלת עמימות הגבול של היישוב הקיבוצי . כיום צפה ועולה השאלה : מהו הגבול בין קיבוץ לצורת ישוב שאינה קיבוץ . שאלה זו עלתה במלוא חריפותה לאחר ההחלטות שנתקבלו בקיבוץ עין זיוון, והצורך של התק"ם להתייחס להחלטות

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help