|
Page:11
אדישות מחוסר מוצא ופיתיון זמין נעשים חברים רבים אדישים למצבו הקשה של הקיבוץ . תשומת לבו של החבר מוסטת מצורכי הכלל אל צרכי הפרט, ומעורבותו האישית בנעשה בקהילה הולכת ומצטמצמת . כדי לתאר סוגים אפשריים של התנהגות סוטה בעתות של משבר בקיבוץ, בחרנו להתבסס על טיפולוגיית סוגי ההסתגלות שחיבר מרטון ) 1958 ( . צורת סיווג זו נועדה לתאר דרכים מספר של תגובות סוטות בחברה המאופיינת בלחצים אנומיים; חדשנות בסוג הסתגלות זה, הפנים היחיד את מטרות התרבות, אך לא הפנים במידה שווה את האמצעים המוסדיים להגשמת מטרות אלה . הלחץ לחדשנות מטשטש את הגבול בין האמצעים המותרים בחברה לבין אלו החורגים מהם . במצב של חדשנות, ערכי התרבות המקובלים הם שדוחפים להצלחה, ובמקביל, הדרכים הנורמאטיביות לההתקדם לעבר מטרות אלו חסומות במידה רבה . ככל שפושטת הדעה בחברה, כי יש להשיג את המטרות בכל מחיר, כך מתערער שיווי המשקל בין המטרות לאמצעים . במצב שכזה, כל אמצעי נורמטיבי ולא נורמטיבי, נעשה לגיטימי להשגת המטרה . הפער בין המטרות והאמצעים להשגתן גדל ככל שמצטמצמים משאביו של האדם ) השכלה פורמלית, אמצעים כלכליים, מעמד חברתי ועוד ( . בחברה המדרבנת כל אחד ואחד מחבריה להגיע לשפע כלכלי ולעלייה במעמד החברתי, גדל עוד יותר הלחץ לכיוון החדשנות . טקסיות בסוג זה של הסתגלות קיימת נטישה של ערכי התרבות עד לאותה נקודה שבה יכול האדם למלא את שאיפותיו . במצב זה האדם מצמצם עד מאוד את שאיפותיו, אבל ממשיך לדבוק, כמעט מתוך כפייה, בתקנים המוסדיים . סוג הסתגלות זה, שכיח בעיקר באותן קבוצות שמופעל בהן לחץ מתמיד על בני הקבוצה שלא לסטות מנורמות ההתנהגות המקובלות . הריסון העצמי והצמידות לתקנות על רקע מיעוט ההזדמנויות להצלחה, מקטינים את ההסתברות לחדשנות, ומוליכים לכיוון הטקסיות . הטקסיות מאופיינת במה שניתן לכנות, בקונפורמיזם מופרז השקוע רובו ככולו בכללים ובתקנות המוסדיות . נטישה אלה המאמצים סוג זה של הסתגלות ) ובעצם, אי הסתגלות ( נמצאים פיסית בתוך החברה אך למעשה אינם מהווים חלק ממנה . מאחר שאין הם משתתפים במערכת הערכים המשותפת, אפשר לראותם כמשתייכים לחברה באופן פיקטיבי בלבד . לעתים נוצרת הנטישה דווקא אצל אותם אנשים אשר ייחסו משמעות רבה הן למטרות והן לאמצעים המקובלים להשגתן . כאשר הדרכים המוסדיות אינן מאפשרות הצלחה, נוצרת התנגשות בין המחויבות הרגשית להן, ובין הלחץ להזדקק לאמצעים הלא חוקיים, אבל היעילים . הנטישה נובעת מכישלונם המתמיד של המאמצים להתקרב למטרה בדרכים חוקיות ומאי יכולתו של הפרט לבחור בדרך הלא חוקית . בנטישה, זונח הפרט גם את המטרות וגם את הדרכים להשגתן . 11
|

|