|
Page:13
את הז'ארגון הפנימי של קבוצת הגיל ) Peer group ( . החלק הרגיעי של השאלון ) להלן : פרק ה' ( נמסר לבני הקיבוצים בלבד, ומופיעה בו השאלה הבאה : "תן / י 5 דוגמאות למלים או לביטויים השייכים לקיבוץ שלך, ואשר לא יובנו על ידי אדם מחוץ לקיבוץ" . שאלה זו באה לבחון את הזיקה של בני הנוער לעגה המקומית של קיבוצם . החלק החמישי ) להלן : פרק ו' ( מהווה את לב השאלון ואת עיקרו של המחקר . כאן הוצגה לנחקרים רשימה של 290 מלות סלנג ) ראה נספח ( . הם נתבקשו להקיף בעיגול את המלים השגורות בפיהם בחיי היומיום . בתוך השאלון וגם בעל פה, בכיתה, הודגש לנחקרים שאין הכוונה רק לביטויים המובנים להם, אלא לביטויים המשמשים אותם בפועל בשיחות בין חברים . את רשימת מלות הסלנג הפקנו במחקר הגישוש בשלוש דרכים : * סקירת עיתוני נוער שונים, הרוויים היום בביטויי סלנג נערי עדכני ובכתיבה בעלת אופי "דיבורי" ) "צ'ופר", "מעריב לנוער", "ראש אחד", "כולנו", מוספי הנוער בעיתונים היומיים, והביטאונים הצבאיים "במחנה" ו"במחנה גדנ"ע" ( . * הקלטת תכניות טלוויזיה שונות לנוער, הכוללות דיאלוגים ספונטניים בין בני נוער ) "זהו זה", "רואים שש שש", "תוסס" ( . * שיחות עם אנשי חינוך ) כמו מחנכים ומדריכים ( הנוהגים לבוא במגע יומיומי עם הנוער בעיר ובקיבוץ ושיחות עם בני הנוער עצמם . בחלק השישי והאחרון של השאלון ) להלן פרק ז' ( הוצגה לנחקרים רשימה של 90 מושגים שונים מתחומי הצריכה, הבידור, הספורט והחדשות, אשר הופיעו בתדירות גבוהה בתקשורת הכתובה והאלקטרונית בשנת 1991 ) ראה נספח ( . את הרשימה הזו, היוצרת מעין לקסיקון מילולי מסכם של אותה שנה, הפיקו עורכי העיתון "כולבו" ) מקומון חיפה והצפון ( וכתביו והיא פורסמה בגיליון מיוחד לכבוד השנה האזרחית החדשה ) 27 בדצמבר, ,1991 עמ' 04 41 ( . אנו מתייחסים לרשימה זו כאל מקבץ מגוון של כמה מהמלים הפופולריות והשכיחות בשיח הישראלי, המייצג ) ולו חלקית ( את הנושאים שהעסיקו את החברה הישראלית, ואת האובייקטים ) אנשים וחפצים ( שמשכו תשומת לב ציבורית באותה שנה . רשימה זו איננה שייכת אפוא רק לשפת הדיבור של הנוער ואנו משתמשים בה כדי לבחון שני דברים : א . מידה של התמצאות כללית בשיח הישראלי האופנתי . התמצאות זו עשויה להעיד מהי מידת הריחוק או הקרבה למרכז 13
|

|