|
Page:10
ולבסוף, המושג המועדף היום בשטח הסוציולינגוויסטיקה לתיאור התנהגות מילולית הוא המושג "שיח" או "תרבות שיח" ) discourse ( . מושג זה הוא רחב יותר מהמושג "שפה" והוא כולל, לבד ממלים ודקדוק, גם יסודות לשוניים, כמו ברכות, כינויים, שירי חברותא, בדיחות וכיוצא באלה . כאן עלינו להעיר : חיבור זה אינו מתיימר לתאר את כל מרכיבי תרבות השיח של צעירי הקיבוץ . תיאור כזה היה מחייב ניתוח מרכיבים כמו הבעות פנים ושפת גוף, מבטא, אינטונציה, רגיסטרים, תזמון ועוד . מרכיבים אלה יכולים להיחשף לרוב באמצעות "תצפיות" ארוכות טווח, המאפשרות איסוף חומר אתנוגרפי מגוון ובלתי אמצעי . מחקר זה מבוסס בעיקרו על שאלון, המדגיש, מעצם טבעו, יותר את המרכיב הלקסיקלי ) "Lexical items" ( של תרבות השיח ופחות את המרכיב ההתנהגותי שלה . זאת ועוד, אין אנו מתיימרים לתאר בעבודה זו את כל המאפיינים התרבותיים של בני הנוער בקיבוץ היום . תיאור כזה היה מחייב שימוש בכלי מחקר משלימים, כמו שאלוני עמדות, "תצפיות משתתפות", ראיונות אישיים וכיוצא באלה . עבודה זו היא בחזקת פרשנות תרבותית בלבד, הנסמכת על מצבור עדויות לשוניות . הפסיפס התרבותי החלקי שאנו מנסים לצייר דומה במהותו לפסיפס העלילתי שבונה הבלש מתוך רסיסי מידע שהוא אוסף מפי נחקריו . אנו מצמצמים אפוא את מסקנותינו מהממצאים לגבולותיו האובייקטיביים של כלי המחקר . ר . מגנה הספר הפרק הראשון בספר מוקדש לפירוט שאלות המחקר וכן לתיאור הצד הטכני של המחקר ) המדגם וכלי המחקר ( . בפרקים ב'ז' יוצגו הממצאים בחתך של ששת נושאי השאלון ) ראה פירוט בפרק הבא ( . בכל אחד מהפרקים הללו יוצגו הנתונים שנאספו בתחום הנדון ומיד לאחריהם יופיע ניתוח המשמעויות . הסיכום הסופי והאינטגרטיבי של כל הממצאים, והדיון במשמעותם התרבותית הכוללת ייעשה בפרק ח' . 10
|

|