sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בעקרונות כלכליים וחברתיים זהים וכן במבנה מוסדי ובתהליך קבלת החלטות דומים . * ההשקעה בחינוך, ב"הון האנושי", דומה במרבית הקיבוצים . * שיעור תעסוקה אחיד למדי וגבוה בכל הקיבוצים, בניגוד למתרחש בחברה הישראלית . * פעולת המנגנונים של התנועות הקיבוציות למיתון אי השוויון, על ידי מיסוי תנועתי יחסי או פרוגרסיבי . * עד לשנים האחרונות, מתן אשראי פנימי והכוונת אשראי חיצוני רב לקיבוצים החלשים . ניתן לומר, שגודלו של אשראי חיצוני זה היה בלתי מוגבל למעשה, כתוצאה ממערכת הערבות ההדדית, שלא העמידה מגבלות ממשיות בפני מגייסי ההון ) ראה פירוט בהמשך ( . אשראי חיצוני זה גם איפשר לקיבוצים רבים, בהם רמת ההכנסה הנקייה נפלה מרמת התצרוכת, להמשיך ולצרוך על פי המקובל בתנועה . ולמרות שכפי שצויין, ייתכן שהפער בין הקיבוצים הולך וגדל ­ הרי שעקרון השוויוניות בין חברי הקיבוץ ובתוך התנועה הקיבוצית הוא עדיין ערך מרכזי וחשוב . ערך זה, על פי ההנחה הבסיסית, צפוי שיגרום לאי­קיום קורלציה חיובית בין הכנסה לתצרוכת, מכיון שהינו ערך בלתי כלכלי והוא סותר בהגדרתו הצלחה כלכלית . כמו כן צפוי, שערך זה יגרום לרמת שוויוניות גבוהה בתנועה הקיבוצית, גם ברמת ההכנסה ) כי קיימת מגמה בקיבוץ לא לפגר אחרי האחרים בהצלחה הכלכלית ( וגם ברמת התצרוכת . כאן המקום לציין, שייתכן שצריך להסתכל על ערך השוויון כערך אשר השאיפה לקיימו אינה נובעת מערכים אידיאולוגיים, כי אם מתפיסת חבר הקיבוץ את חייו ואת סביבתו . כלומר, חבר הקיבוץ רואה את המעמד הבינוני בארץ כקבוצת יחוס מתאימה לו, ונראה לו טבעי ומובן לחיות ברמת חיים כשל זו של המעמד הבינוני . החבר תופס את עצמו כבעל רקע השכלתי, תרבותי וחינוכי, דומה לזה של אזרחים השייכים למעמד הבינוני בארץ, מחוץ לקיבוץ . מכאן, שחברי הקיבוץ מפעילים על מוסדות הקיבוץ לחץ, לממש בקיבוצם את רמת החיים המתאימה לדעתם לסטטוס בו הם נמצאים . טבעי, במצב כזה, שתעלה דרישה להעלאת רמת החיים, גם השוטפת וגם זו המתבטאת בהשקעות שונות . תופעה זאת עלולה גם היא לגרום לאי­קורלציה חיובית בין ההכנסה לתצרוכת . הערך השלישי הוא התלות או אי­התלות בתועלות . 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help