sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אופייניים גם למסגרת משק הבית הקיבוצי . וזאת, למרות שמנגנון החלוקה של מוצרי הצריכה בתוך המשפחה הוא מנגנון א­פורמלי, בעוד מנגנון החלוקה בקיבוץ הוא פורמלי וממוסד . בהתאם לכך יוגדר הקיבוץ במחקר זה כיחידת צרכן, כאשר הפרטים המרכיבים יחידת צרכןזו הם הפרטים בקיבוץ ) החברים ( . כל זאת בהקבלה להגדרת משקי הבית העירוניים ) המשפחתיים ( כיחידת צרכן כאשר הפרטים המרכיבים יחידות צרכן אלה הם בני הבית . במחקר זה, משתנה הצריכה מוגדר ונחקר ברמת הקיבוץ כיחידת הצרכן, ואין כלל ירידה לרמת הפרט­החבר, שכן זה נושא למחקר בפני עצמו . השאלה הבסיסית היא, האם הערכים האידיאולוגיים הבסיסיים ביותר ­ הסתפקות במועט, שוויוניות, עזרה וערבות הדדית, ובמקביל לכך הדרך הקיבוצית לקבלת ההחלטות ­ יגרמו להתנהגות שונה של הצרכן הקיבוצי מהתנהגותו של צרכן עירוני . כדי לענות על שאלה זאת נציג תחילה את התיאוריה הכלכלית ואת הממצאים המחקריים בחברה העירונית ובחברה הקיבוצית כפי שנעשו עד לפני פרוץ "משבר הקיבוצים" . נסתבר, כי ברוב המחקרים בתנועה הקיבוצית נמצאה אי התאמה בין ההכנסה והצריכה : א . ברמת הקיבוץ האינדיבידואלי . ב . ברמת התנועה הקיבוצית . ) הערה : בחינת אי ההתאמה ברמת הפרט אינה בתחום מחקר זה . ( כמו כן נמצא, שאי השוויון בהכנסות בין הקיבוצים גדול מאי השוויון בתצרוכת, ואי השוויון ברמת ההכנסה והתצרוכת נמוך יותר ביחס לזה שנמצא בין משקי הבית העירוניים ) המשפחתיים ( בישראל . הפער ברמת הקיבוץ האינדיבידואלי מומן בעיקרו על ידי הלוואות שלקחו הקיבוצים, ואלו נתאפשרו כתוצאה ממנגנון מפותח ובלתי מוגבל למעשה, של מערכת הערבות ההדדית . כך, שלקיבוצים בעלי יכולת מוגבלת לצרוך הייתה אפשרות פתוחה לגיוס כספים והפנייתם לצרכנות ועל ידי כך יכלו להשוות את מצבם למצבם של קיבוצים בעלי רמת הכנסה גבוהה יותר משלהם . וברמה התנועתית, הפער מומן גם הוא על ידי הלוואות בעזרת מערכת הערבות והעזרה ההדדית . הקיבוצים נתנו לקרן התנועתית ערבויות בצורה כוללנית, ללא הגבלת זמן וסכום, כאשר הקיבוצים ערבים כולם ביחד וכל אחד לחוד, על מלוא האובליגו .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help