|
Page:12
העובדה שהנושא אינו מוכתב עלידי שיקולים חיצוניים שאינם בשליטת חברי הקיבוץ, יש לחפש את ההסבר ברמת השיקולים הערכיים . דפוסי הצריכה בקיבוץ עוצבו בנקודות שיווי משקל בין הערכים המכוננים והרצון להגדיל את רווחת החבר . יש לבדוק אם השינוי שחל בהם עקב התחזקות אחד ה"ווקטורים'', זה הצרכני, אינו מבטא שינוי בנקודת שיווי המשקל ) קרי : גם החלשות יחסית של הווקטורים שפעלו מולו ( . על מנת לנסות ולהעריך אם אכן השיקולים הערכיים היו אלה שלא איפשרו את המעבר לתקציב המקיף בעבר, ואם כן אילו הם, עלינו לעמוד על ההבדלים שבין הסעיפים שהרכיבו את התקציב הכולל בעבר, לבין אלו שצורפו אליו עם הפיכתו למקיף . המאפיין המהותי, המאפשר לנו להבחין בין הסעיפים שהרכיבו את התקציב הכולל בשעתו לבין אלה המרכיבים את התקציב המקיף התופס את מקומו היום, הוא זה : הסעיפים שהרכיבו את התקציב הכולל בעבר היו סעיפים שהוקצו בכמות ואיכות שווה לכל החברים; כך סעיף הביגוד, ההנעלה, הכלבו וכר . הסעיפים שצורפו עם המעבר לתקציב המקיף מאופיינים בכך, שהוקצבו בכמות ובאיכות שוגה לחברים שונים . תקציב הנסיעות לקרובים יועד לאלה שהיו להם קרובים מדרגה ראשונה, תקציב העישון למעשנים בלבד ותקציב התחביבים לבעלי התחביבים המוצהרים . לקבוצה אחרונה זאת של סעיפים מתווספת שורה ארוכה של סעיפים, אשר באופן עקרת * הוקצו בכמות ובאיכות שווה לכל ) להבדיל מקבוצת' הסעיפים הקודמת, אשר יועדה בהגדרה עבור קבוצות מיעוט ( , אך שבפיעל הוקצו בכמות ובאיכות שינה לחברים שונים . תקציב חו''ל, שעמד לרשות כלל ציבור החברים, יועד בפועל לקבוצת החברים אשר לא נסעה במימון פרטי . צריכת המוצרים הבסיסיים ) סוכר, קמח, ביצים ( , הקוסמטיקה, אחזקת הדירות והחשמל, הייתה בפועל שונה בין חבר לחבר . גם צריכת חוגי ההעשרה לא התחלקה בפועל באופן שווה בין חברי הקיבוץ, אף כי זכותם לממשה הייתה שווה . הפרשנות הסבירה היחידה להקצאת תקציבים דיפרנציאלית זאת, יכולה להיות מהיותה מעוגנת בתפיסה הערכית שגרסה "הקצאה לפי צרכים" . רק פרשנות כזאת יכולה להסביר את ההגיון שבהקצאה "לא שוויונית" זאת, ואת אי הכללת הסעיפים האלה בתקציב האישי בעידן התקציב הכולל . אלה מובנים לנו רק על רקע של שיקולים ערכיים . ההגיון שמאחורי אופן ההקצאה של תקציב חו"ל הוא הניסיון לצמצם אישוויון ברמת השימושים . הנכונות להקצות מוצרים ושירותים בהקצאה חופשית למרות מגבלותיה ) בזבוז ופתח לניצול ( , מובנת רק אם נניח את עיקרון 12
|

|