sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ועיצבה אותה תפיסה . נורמות אלה משקפות את הפרשנות המחייבת שנותנת המערכת לערכים ולעקרונות הכלליים, ודרך בחינת השינויים בהן, ניתן לעמוד גם על השינויים הערכיים . פועל יוצא של תפיסה זאת הוא, כי הרשימה המלאה של העקרונות והערכים המכוננים של הקיבוץ ) אשר למיטב ידיעתי לא הופיעה לעולם ( , אינה זאת שהתפרסמה ) או לא התפרסמה ( בכתובים השונים . הרשימה היא אותה רשימה שכוננה בפועל את מערכת הנורמות הקיבוצית . או מכיוון אחר, אותם עקרונות שיכולים להצדיק ולספק את הפרשנות הטובה ביותר של המערכת הנורמטיבית הקיבוצית, הם העקרונות המכוננים . לצורך הדיון הורכבה רשימה המבוססת על רשימותיהם של מספר חוקרי קיבוץ שעסקו בנושא ,8 הכוללת ערכים כמו שוויון, שיתוף, אחריות משותפת מוחלטת, עבודה עצמית, הקיבוץ כשליחות חברתית ועוד . אך כאמור, מבחינת דיון זה, מעמדו של ערך כערך­מכונן, נובע מהיותו מרכיב במערכת כינון הנורמות, ולא בשל הופעתו בכתובים כאלה או אחרים . נקודה נוספת שכאן המקום להדגישה היא, כי הדיון עוסק בקשר שבין הערכים לנורמות בקונטקסט המערכת * . ההקשר המערכתי הוא הנותן לערכים את משמעותם הקונקרטית ) כפי שזו באה לידי ביטוי ברמה הנורמטיבית ( , הנקבעת בהשפעת הערכים האחרים, האינטרסים והאילוצים האובייקטיביים של המערכת הנידונה . תפיסת השוויון הקיבוצית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בנוסח הידוע "מכל אחד לפי יכולתו ולכל אחד לפי צרכיו, על­פי יכולת הקיבוץ", נקבעה בהשפעת ערכי השיתוף, האחריות המשותפת, הנכונות להסתפק במועט, כמו גם השאיפה לספק צרכים במגבלות היכולת הכלכלית . כל אלה קבעו את הפרשנות הספציפית שנתן הקיבוץ לערך השוויון . כשאנו באים לבחון שינוי נורמטיבי, יש לזכור כי עלינו לבחנו אל מול התפיסה הערכית הקונקרטית, כפי שזו באה לידי ביטוי בקונטקסט המערכתי, ולא מול הערך במשמעותו הכללית . את הערך בניסוחו הכללי ניתן לפרש באין ספור דרכים . לשוויון, כמו לשיתוף, פרשנויות רבות, כך שאם ברצוננו לאבחן שינוי ערכי, עלינו לבחון את השינוי הנורמטיבי אל מול הפרשנות שנתנה המערכת לערך השוויון בתוכה . שינוי ערכי יהיה אפוא מעבר מתפיסת שוויון אחת לאחרת, ולא רק מעבר משוויון לאי­שוויון . 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help